Η σημασία της ενυδάτωσης

 

Γράφει η Ιωάννα Κατσαρόλη, Κλινική Διαιτολόγος – Διατροφολόγος, MSc

 

Το σώμα μας αποτελείται κατά 70% περίπου από νερό. Το νερό μας διατηρεί στη ζωή, καθώς συμμετέχει σε όλες τις φυσιολογικές λειτουργίες του οργανισμού μας, όπως η πέψη και η απορρόφηση, βοηθά στη μεταφορά των θρεπτικών συστατικών και των μεταβολιτών τους, ενώ δρα καθοριστικά στη ρύθμιση της θερμοκρασίας του σώματος.

Υπάρχει η εμπειρική σύσταση για 8 έως 12 ποτήρια νερού/ημέρα, χωρίς ωστόσο αυτή να έχει κάποια επιστημονική ή λογική βάση. Σύμφωνα με τις Διατροφικές Συστάσεις Αναφοράς (Dietary Reference Intake, 2004), οι γυναίκες κατά μέσο όρο χρειάζονται έως και 2,7 λίτρα υγρών ημερησίως, ενώ οι άντρες έως και 3,7 λίτρα. Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών μηνών, θα πρέπει να στοχεύουμε στο μέγιστο της σύστασης, προκειμένου να καλύπτουμε επαρκώς τις καθημερινές μας ανάγκες σε υγρά, ιδιαίτερα εάν είμαστε σωματικά δραστήριοι.

Οι περισσότεροι άνθρωποι μπορούν να καλύψουν τις ημερήσιες ανάγκες τους σε υγρά ακολουθώντας το αίσθημα της δίψας, χωρίς ωστόσο η δίψα να αποτελεί πάντα τον πιο αξιόπιστο δείκτη, ιδίως στα βρέφη, τα μικρά παιδιά, τους υπερήλικες και τους αθλητές.

Βρύσης ή εμφιαλωμένο;

Το εμφιαλωμένο νερό είναι καλής ποιότητας πόσιμο νερό, αρκεί να τηρηθούν οι διαδικασίες εμφιάλωσης και συντήρησής του. Αυτό σημαίνει ότι δεν αποκλείονται επιμολύνσεις, λόγω κακής αποθήκευσης. Το εμφιαλωμένο νερό πρέπει να αντιμετωπίζεται σε όλα τα στάδια επεξεργασίας, εμφιάλωσης και συντήρησής του ως τρόφιμο και μάλιστα ιδιαίτερα ευπαθές.

Ο Οργανισμός Τροφίμων και Γεωργίας (FAO) του ΟΗΕ, σε παλιότερη έκθεσή του σημείωνε: «Η ιδέα πως αυτά τα νερά έχουν σχεδόν μαγικές ιδιότητες είναι λανθασμένη». Στην περίπτωση που η κατανάλωση νερού βρύσης δεν ενέχει κινδύνους δεν συντρέχει λόγος αντικατάστασής του από εμφιαλωμένο νερό.

Mας ρωτάτε… σας απαντάμε

Είναι σωστές οι μερίδες που τρώμε;

Όχι. Από το 1970, έως σήμερα, το μέγεθος της μερίδας έχει διπλασιαστεί και σε ορισμένες περιπτώσεις έχει πενταπλασιαστεί. Ως αποτέλεσμα της μεγαλύτερης μερίδας, σήμερα οι Αμερικάνοι προσλαμβάνουν περίπου 10% περισσότερη ενέργεια συγκριτικά με το 1970, η οποία και ισοδυναμεί με 200 θερμίδες επιπλέον την ημέρα ή διαφορετικά, με 10 κιλά το χρόνο.

Η αύξηση της μερίδας, αύξησε και το μέγεθος των σκευών σερβιρίσματος. Στις αρχές της δεκαετίας του ’90, το πιάτο σερβιρίσματος αυξήθηκε από 25 περίπου εκατοστά σε 30 εκατοστά! Σύνηθες λάθος, είναι η ταύτιση της «σωστής» μερίδας με αυτήν του εστιατορίου. Ωστόσο, η μερίδα εστιατορίου δεν αποτελεί πλέον μέτρο σύγκρισης, καθώς, σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη, οι μερίδες στα εστιατόρια είναι 2-4 φορές μεγαλύτερες από τις συνιστώμενες.

Ενημερωθείτε για την καμπάνια του medNutrition «Μερίδες: Το μέγεθος μετράει…» στη διεύθυνση www.medNutritioncampaign.com

 

Share
Κατηγορίες: ΥΓΙΕΙΝΗ ΔΙΑΤΡΟΦΗ. Προσθήκη στους σελιδοδείκτες.