Όταν το παιδί σας δεν μπορεί να πει το «ρ»

Της Νατάσας Ευριπίδου

Πώς να αντιμετωπίσετε τις διαταραχές επικοινωνίας – Ο λόγος, η ομιλία και η ακοή καθορίζουν την ανθρώπινη επικοινωνία και κάθε διαταραχή επηρεάζει το άτομο στις προσωπικές του σχέσεις

 

ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΓΟΝΕΙΣ μπορεί να είναι λεπτομέρεια αν το παιδί τους δεν προφέρει σωστά το ρ και το σ, αλλά για τους επιστήμονες θεωρείται ένα στοιχείο που στη συνέχεια θα επιφέρει στο παιδί ακόμη και ψυχολογικές διαταραχές

Ο λόγος για τον άνθρωπο είναι το κυριότερο μέσο επικοινωνίας τόσο στην εξέλιξη του ατόμου συναισθηματικά και επαγγελματικά, αλλά και στον καθορισμό της οντότητάς του στην κοινωνία. Αν δεν μιλούμε σωστά, προσθέτοντας στον λόγο μας τα συναισθήματά μας και τη βαρύτητα που πρέπει σε κάθε επικοινωνία με το σωστό λεξιλόγιο, τότε δεν μπορούμε να επιτυγχάνουμε σωστές σχέσεις και τοποθέτηση της προσωπικότητάς μας στα όρια που θέλουμε.

Τα πάντα, όμως, καθορίζονται από τη νηπιακή μας ηλικία. Είναι γεγονός ότι όταν διαγνωστεί μια διαταραχή σε νηπιακή ηλικία, τότε πολύ πιο εύκολα μπορεί να αντιμετωπιστεί. Το παιδί σας μπορεί να εκφέρει σωστά το «ρ» ή το «σ»; Μπορεί για κάποιους γονείς να είναι λεπτομέρεια, αλλά για τους επιστήμονες θεωρείται ένα στοιχείο που στη συνέχεια θα επιφέρει στο παιδί ακόμη και ψυχολογικές διαταραχές.

Η διευθύντρια – λογοθεραπεύτρια της  Κλινικής Λόγου, Ομιλίας και Ακοής, που λειτουργεί στα πλαίσια του προγράμματος Λογοθεραπείας του Ευρωπαϊκού Πανεπιστημίου Μαρία Χριστοπούλου εξηγεί ότι: «Οι διαταραχές επικοινωνίας επηρεάζουν τον τρόπο που το άτομο ανταποκρίνεται στο περιβάλλον και στους άλλους, και επιδρούν αρνητικά σε κοινωνικές, εκπαιδευτικές, επαγγελματικές και οικογενειακές πτυχές της ζωής».

Υπηρεσίες σε παιδιά και ενήλικες

Ποιο έργο επιτελείται στην κλινική και σε ποιους απευθύνεται;

Αποστολή της Κλινικής Λόγου, Ομιλίας και Ακοής του Ευρωπαϊκού Πανεπιστημίου είναι η βελτίωση της ποιότητας ζωής ατόμων με προβλήματα επικοινωνίας, και η παροχή υπηρεσιών που να ικανοποιούν τις ανάγκες του ατόμου και της οικογένειας. Παράλληλα με την παροχή υψηλής ποιότητας υπηρεσιών η κλινική στοχεύει στην εκπαίδευση και την κλινική εξάσκηση των φοιτητών του Προγράμματος Λογοθεραπείας, μελλοντικών επαγγελματιών Λογοπαθολόγων.

Ως κλινική προσφέρουμε τις υπηρεσίες μας σε όλο τον πληθυσμό της Κύπρου, τόσο σε παιδιά όσο και σε ενήλικες, τα άτομα έχουν εξειδίκευση και διδάσκουμε και κάνουμε και τις κλινικές. Έχουμε ήδη συνεργασία με τους συνδέσμους ασθενών με κατά πλάκας σκλήρυνση, με μυϊκή δυστροφία, με πάρκινσον και με το Ινστιτούτο Νευρολογίας, στην προσπάθειά μας να βοηθήσουμε όσο γίνεται περισσότερα άτομα τα οποία είναι λίγο αφανή.

Ειδικά οι ενήλικες με προβλήματα υγείας θέτουν πάνω απ’ όλα τη βελτίωση της υγείας τους και δεν δίνουν σημασία στη δυνατότητα του λόγου τους, ο οποίος όμως μέσα από την ασθένεια ίσως περιθωριοποιηθεί και τότε θα χάσουν κάθε επικοινωνία με το περιβάλλον τους. Επίσης είμαστε σε επικοινωνία με το Γραφείο Ευημερίας για να βλέπουμε παιδιά που διαμένουν στις στέγες, με το Πολυδύναμο Κέντρο του Δήμου Λευκωσίας για να πηγαίνουμε 2 φορές την εβδομάδα να βλέπουμε τα παιδιά.

Η κλινική στελεχώνεται με έμπειρους επαγγελματίες ακαδημαϊκούς και κλινικούς επόπτες, που είναι αφιερωμένοι στην παροχή ολοκληρωμένων υπηρεσιών και φροντίδας για όλα τα άτομα με διαταραχές επικοινωνίας. Ακόμα παρέχονται από τους επόπτες και φοιτητές υπό άμεση επίβλεψη στο πλαίσιο της κλινικής άσκησης για απόκτηση άδειας εξασκήσεως του επαγγέλματος. Οι ακαδημαϊκοί και κλινικοί συνεργάτες της κλινικής, με τη συμβολή και των φοιτητών, εκπονούν υψηλής ποιότητας έρευνα σε θέματα που άπτονται δεξιοτήτων και διαταραχών επικοινωνίας.

Δεν είναι χαριτωμένο στοιχείο η προβληματική άρθρωση

Ποια είναι τα συνηθισμένα προβλήματα ομιλίας των παιδιών;

Τα πιο συχνά προβλήματα έχουν να κάνουν με σωστή άρθρωση. Συνήθως είναι η προβληματική άρθρωση του «Ρ» και του «Σ», που λανθασμένα κάποιοι γονείς θεωρούν χαριτωμένο στοιχείο του παιδιού τους. Επίσης, έχουμε προβλήματα καθυστέρησης στην ομιλία που μπορεί να οφείλονται σε πάρα πολλούς λόγους.

Μεγάλα προβλήματα αντιμετωπίζουν τα παιδιά ξένων υπηκόων τα οποία δυσκολεύονται να μιλήσουν στην ελληνική γλώσσα, αλλά εντάσσονται στα σχολεία. Είναι μια μεγάλη ομάδα των παιδιών που χρειάζονται ιδιαίτερη προσοχή.

Ακόμη κάποια παιδιά καθυστερούν να μιλήσουν είτε γιατί υπάρχει γενική καθυστέρηση είτε στην ανάπτυξη ή στην ακοή τους.

Επίσης μπορεί να διαφανούν αυτιστικά σημεία, τα οποία εμφανίζονται μετά τους 36 μήνες ζωής. Όσο πιο έγκαιρα επέμβουμε τόσο καλύτερα είναι τα αποτελέσματά μας.

Πρέπει να σημειώσουμε ότι τα προβλήματα εμφανίζονται συνήθως μόλις αρχίσει η σχολική χρονιά, όπου οι δάσκαλοι θα πρέπει να εντοπίζουν τα αδύνατα σημεία των παιδιών. Γίνεται εξάλλου προσπάθεια προκειμένου να ενταχθεί στα σχολεία ο θεσμός, η εξέταση της σχολικής ετοιμότητας του κάθε παιδιού. Στόχος είναι να περνούν τα παιδιά από σφαιρική εξέταση ειδικών, για να διαφανεί κατά πόσο το παιδί μπορεί να ολοκληρωθεί σε μια σωστή προσωπικότητα και να δοθεί προσοχή εκεί όπου υστερεί. Είναι σημαντικό το παιδί μας να είναι έτοιμο να πάει σχολείο και να ενταχθεί στο κοινωνικό σύνολο.

Πώς αντιμετωπίζονται οι διαταραχές λόγου, ομιλίας και ακοής;

Η διαγνωστική είναι το πρώτο μας μέλημα. Πρέπει να εντοπιστούν τα διάφορα προβλήματα και να γίνουν οι διαπιστώσεις, προκειμένου να προχωρήσουμε στην κατάρτιση του προγράμματος αποθεραπείας. Δουλεύουμε με εικόνες, σχήματα, παιγνίδια, για να υπάρχει η απαραίτητη προσοχή από μέρους των παιδιών.

Στις 5 Οκτωβρίου η κλινική θα είναι ανοικτή για το κοινό και θα παρέχουμε δωρεάν υπηρεσίες. Θα παρέχουμε δωρεάν ανιχνευτικές εξετάσεις σε παιδιά μέχρι έξι ετών, για να εντοπιστούν τυχόν προβλήματα.

Πώς ένας γονιός καταλαβαίνει αν το παιδί του πάσχει από επικοινωνιακές διαταραχές;

Ο κάθε γονιός πρέπει να έχει μια καθαρή εικόνα για το παιδί του πριν αυτό πάει στο νηπιαγωγείο. Ένα παιδί που είναι 4-5 χρονών δεν πρέπει να μασάει τα λόγια του ή να μη χρησιμοποιεί ολοκληρωμένες προτάσεις με άρθρα και προθέσεις.

Κάποιες διαταραχές δεν είναι εμφανείς, αλλά με την απαραίτητη προσοχή στην προσωπικότητα του παιδιού μας, θα αντιληφθούμε αν υπάρχει κάποιου είδους διαταραχή, είτε αυτό προέρχεται από δυσκολίες συνάψεων σχέσεων ή ένταξης στο κοινωνικό σύνολο. Τα περισσότερα προβλήματα προέρχονται είτε από τη γέννα είτε μετά από φαρμακευτική αγωγή, που προκάλεσε αντιδράσεις στον οργανισμό και να προκάλεσε ας πούμε σπαστική ή εγκεφαλική παράλυση. Πρέπει να σημειώσουμε ότι η δυσλεξία είναι ένα ακόμη από τα προβλήματα επικοινωνίας το οποίο δεν φεύγει, αλλά όταν γίνει η σωστή θεραπεία, τότε το άτομο μαθαίνει να αντεπεξέρχεται με τους δικούς του τρόπους.

(πηγή: εφημερίδα «η σημερινή»)

Share
Κατηγορίες: ΨΥΧΟΛΟΓΗΜΑΤΑ. Προσθήκη στους σελιδοδείκτες.