Υπό έξωση το μοναδικό Κρατικό Ωδείο της χώρας

Όταν είσαι …99 ετών και διάνυσες όλα αυτά τα χρόνια όχι ως … «μισθοσυντήρητος υπάλληλος» αλλά ως δημιουργός με προσφορά ανεκτίμητη, δικαιούσαι -ακόμα και να απαιτείς- σεβασμό… Ειδική αντιμετώπιση. Εξαίρεση ακόμη και από την… κρίση.

Το Κρατικό Ωδείο Θεσσαλονίκης, το μοναδικό Κρατικό Ωδείο της χώρας, συμπληρώνει φέτος 99 χρόνια λειτουργίας. «Γέννησε» δεκάδες χιλιάδες μουσικούς. Και ηθοποιούς (για 50 χρόνια και πλέον «γέννησε» και μεγάλωσε και την πρώτη Δραματική Σχολή της πόλης). Και την Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης που «γεννήθηκε» κι αυτή από τα …σπλάχνα του.

Παρόλα αυτά, το Κρατικό Ωδείο Θεσσαλονίκης ,(οι 400 και πλέον σπουδαστές του, οι 80 και πλέον καθηγητές , τα δεκάδες μουσικά όργανα, η ανεκτίμητη βιβλιοθήκη του) κινδυνεύουν άμεσα με …έξωση από το ιστορικό κτίριο (την πρώην Οθωμανική Τράπεζα στο ιστορικό κέντρο της Θεσσαλονίκης – τον πρώην «Φραγκομαχαλά») – ιδιοκτησίας του Ιδρύματος Κοινωνικών Ασφαλίσεων (ΙΚΑ) στο οποίο στεγάζεται από το 1987.

Το κτίριο -ιδιοκτησίας του ΙΚΑ με πρωτοβουλία της τότε υπουργού Πολιτισμού Μελίνας Μερκούρη, δόθηκε στο ΚΩΘ με 12ετές συμβόλαιο και με συμβολικό μηνιαίο μίσθωμα 15,20 ευρώ. ! Ως το 1999 οπότε το συμβόλαιο έληξε. Το ΙΚΑ ζήτησε δικαστικά την …εκκένωση και επιστροφή του κτιρίου , κέρδισε τη δίκη, ελήφθη απόφαση έξωσης , η απόφαση παρέμεινε μη εκτελεστέα και ανενεργή ως το 2011 (άλλα 12 χρόνια) , το ΙΚΑ την επανενεργοποίησε το καλοκαίρι του 2012 ζήτησε μηνιαίο μίσθωμα 12.000 ευρώ , η διοίκηση του Κρατικού Ωδείου (με τα ήδη περιορισμένα οικονομικά της και με σειρά διοικητικών και άλλων προβλημάτων που κλυδώνιζαν ήδη τη λειτουργία του Ωδείου) αντιπρότεινε μηναίο μίσθωμα 4.000 ευρώ, το ΙΚΑ επανήλθε με αντιπρόταση για το ύψος του μισθώματος στα 9.000 ευρώ , η διοίκηση του Ωδείου που έχει να διαχειρισθεί έναν ήδη μειωμένο σχεδόν κατά το ήμισυ των περασμένων ετών προϋπολογισμό λειτουργίας , αντιπρότεινε και πάλι τα 4.000 ευρώ με παράλληλη προσπάθεια ένταξης σε ευρωπαϊκά προγράμματα και επισκευή-ανακαίνιση του παλαιού και προβληματικού πλέον κτιρίου , η αντιπρόταση δεν έγινε δεκτή και στα μέσα του περασμένου μήνα (Ιουνίου) και εν μέσω των εξετάσεων των σπουδαστών η διευθύντρια του Κρατικού Ωδείου κ. Λόλα Τότσιου δέχθηκε μέσω δικαστικού επιμελητή το έγγραφο… έξωσης από το Ωδείο.

Η κ. Τότσιου ενημέρωσε έγκαιρα το δημοτικό συμβούλιο της πόλης , ακολούθησαν επαφές με τη διοίκηση του ΙΚΑ και ενέργειες για την αναστολή της έξωσης , παρενέβη προσωπικά ο δήμαρχος κ. Γιάννης Μπουτάρης με πρόταση σύμφωνα με την οποία ο δήμος θα αναλάβει με δαπάνες του την ανακαίνιση του κτιρίου και το ποσό θα αφαιρεθεί από το μίσθωμα που τελικά θα ορισθεί.

«Σε καμία περίπτωση δεν θα βγουν στον δρόμο εργαζόμενοι» δήλωσε και … «δεσμεύτηκε» γι’ αυτό ο νέος υπουργός Πολιτισμού στην πρώτη του δημόσια εμφάνιση μετά την ανάληψη των καθηκόντων του.

«Στην περίπτωση που δεν βρεθεί λύση μέχρι το τέλος Ιουλίου, θα δοθεί εντολή να εκτελεστεί η έξωση», δηλώνει η υποδιοικητής του ΙΚΑ κ. Β.Τριανταφυλλίδη επικαλούμενη την ανάγκη χρηστής διαχείρισης της περιουσίας του ιδρύματος

«Διάλεξα –σε καιρούς δύσκολους- να υπερασπιστώ τον πολιτισμό μέσα από ένα θεσμικό πλαίσιο. Δεν παράγουμε πολιτισμό μόνο, αλλά εκπαιδεύουμε για την παραγωγή πολιτισμού” υποστηρίζει η πιανίστρια – διευθύντρια του Κρατικού Ωδείου κ. Λόλα Τότσιου.

Για την ιστορία:

Το Κρατικό Ωδείο Θεσσαλονίκης ιδρύθηκε το 1914 (μ το νόμο 349 της 5ης Νοεμβρίου 1914 )και σύμφωνα με την εισηγητική έκθεση το νομοσχέδιο θα αποτελούσε την απαρχή της ιδρύσεως Ωδείων εις τας πολυανθρωποτέρας των πρωτευουσών του κράτους” και σύμφωνα με τον Ελευθέριο Βενιζέλο “εις την ανακτηθείσαν περίδοξον βυζαντινήν μεγαλόπολιν ανήκουν δικαιωματικώς τα πρωτεία”…

Παρά το νόμο, δεν έγινε δυνατό να ακολουθήσει καμία άλλη πόλη και το Κρατικό Ωδείο Θεσσαλονίκης παραμένει -100 παρά ένα χρόνια μετά- το μοναδικό κρατικό ωδείο της χώρας ..

Πρώτος διευθυντής ορίστηκε ο Αλέξανδρος Καζαντζής.

Τα προβλήματα στη λειτουργία του Κρατικού Ωδείου άρχισαν λίγους μόνο μήνες αργότερα, τον Απρίλιο του 1915, με την παραίτηση του Ελευθερίου Βενιζέλου. Η νέα κυβέρνηση επέβαλε αναστολή της ισχύος των νόμων που επέφεραν επιβάρυνση στο Δημόσιο. Με αγώνες ο νόμος διατηρήθηκε ειδικά για το Ωδείο αλλά η επιχορήγηση μειώθηκε από 50.000 που είχε αρχικά ορισθεί σε … 28.000 δραχμές ετησίως.

Πέντε χρόνια αργότερα (στα 1920) στους κόλπους του Ωδείου Θεσσαλονίκης εντάχθηκε και η Δραματική σχολή με πρώτο διευθυντή τον Γιάννη Κοπανά.

Το 1959, τμήμα του Ωδείου Θεσσαλονίκης αποτέλεσε τον πυρήνα της σημερινής Κρατικής Ορχήστρας Θεσσαλονίκης.

Με το Ν. 2557/97 και με Υπουργό Πολιτισμού τον Ευάγγελο Βενιζέλο, το Ωδείο μετονομάστηκε σε Κρατικό Ωδείο Θεσσαλονίκης και ως το μοναδικό κρατικό ωδείο στην Ελλάδα με δωρεάν φοίτηση των σπουδαστών.

(πηγή: enikos.gr)

Share
Κατηγορίες: ΕΙΔΗΣΟΥΛΕΣ. Προσθήκη στους σελιδοδείκτες.