Κραυγή απόγνωσης εκπαιδευτικών

Συντάκτης: Χρήστος Κάτσικας

EUROKINISSI/ ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ

EUROKINISSI/ ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ

Κραυγή απόγνωσης αποτελεί η επιστολή της δασκάλας ειδικής αγωγής Ελένης Γοδέβενου στον υπουργό Παιδείας. Η δασκάλα επισημαίνει ότι στα 37 της χρόνια, μετά από 4 έτη σπουδών στο Παιδαγωγικό Τμήμα Ειδικής Αγωγής του Πανεπιστημίου του Βόλου, αφού ξόδεψε πολλά χρήματα και μελέτησε εκατοντάδες ώρες για να ενημερώνεται για τις νέες εξελίξεις στο χώρο της εκπαίδευσης των μαθητών με αναπηρία και μετά από 15 έτη εργασίας (ως αναπληρώτρια φυσικά) σε δομές της Ειδικής Αγωγής, τμήματα ένταξης και ειδικά σχολεία, άκουσε με τα αυτιά της, την Παρασκευή 7 Απριλίου, τον υπουργό κ. Γαβρόγλου να λέει  ότι το πτυχίο της δεν έχει αξία γιατί η εξωτερική αξιολόγηση των Πανεπιστημιακών Τμημάτων Ειδικής Αγωγής είναι ελλιπής.

Με λίγα λόγια, αμφισβήτησε την αξία του πτυχίου της, κάτι που δεν έχει ακουστεί ποτέ μέχρι σήμερα για τα πτυχία που παρέχουν τα ελληνικά δημόσια πανεπιστήμια. Όμως η ίδια δεκαπέντε χρόνια τώρα έστησε πολλά τμήματα ένταξης. Βοήθησε στην εξέλιξη και στην καλύτερη λειτουργία των ειδικών σχολείων. Βοήθησε και συνεργάστηκε με δεκάδες συναδέλφους της. Δούλεψε σκληρά με πολλούς μαθητές.

Και επειδή το κράτος και οι εκάστοτε κυβερνήσεις ήταν ελλιπείς και αδιαφορούσαν για τη σωστή στήριξη των μαθητών και των οικογενειών τους, έπαιξε και άλλους ρόλους. Έκανε την ψυχολόγο όταν άκουγε τον πόνο και σκούπιζε τα δάκρυα δεκάδων γονιών. Έκανε την καθαρίστρια για να μάθουν να παιδιά να καθαρίζουν τον χώρο τους. Έκανε τη νοσηλεύτρια, δίνοντας φαρμακευτική αγωγή στους μαθητές της ή φροντίζοντάς τους κατά τη διάρκεια μιας κρίσης τους.

Και αναρωτιέται η δασκάλα… Τι φταίνε οι γονείς μου που ξοδεύτηκαν 4 χρόνια για να έχω ένα πτυχίο «κουρελόχαρτο», σύμφωνα με τα λεγόμενα του κ. Γαβρόγλου; Τι να πω στους γονείς μου όταν με ρωτάνε όλα καλά με τη δουλειά; Τι να πω στους άλλους συναδέλφους αναπληρωτές εκπαιδευτικούς; Ότι έρχεται και η σειρά τους να τους απαξιώσουν τα πτυχία τους; Τι να πω στους γονείς των μαθητών μου όταν με ρωτάνε για την πρόοδό των παιδιών τους; Ποιο είναι το μέλλον των αποφοίτων και των φοιτητών των δύο πανεπιστημιακών τμημάτων Ειδικής Αγωγής;

Μπορεί ο υπουργός Παιδείας να δηλώνει ότι η Ειδική Αγωγή είναι παρακλάδι της Γενικής Αγωγής και ότι το πτυχίο των εκπαιδευτικών ειδικής αγωγής (ΠΕ61, ΠΕ71) είναι «παραπλήσιο» των υπόλοιπων παιδαγωγικών τμημάτων, ωστόσο μετά τις τελευταίες εξελίξεις στο χώρο της ειδικής αγωγής (τροπολογίες Αυγούστου 2016/ Μαρτίου 2017 και η προς υπογραφή υπουργική απόφαση) καθώς και τις απαξιωτικές δηλώσεις του υπουργού Παιδείας για τα συγκεκριμένα τμήματα, τους διδάσκοντες καθηγητές και τους αποφοίτους τους, γεννιούνται εύλογα ερωτήματα σχετικά με τις προθέσεις της πολιτείας τόσο για τα επαγγελματικά δικαιώματα των αποφοίτων όσο και για την λειτουργία των εν λόγω πανεπιστημιακών τμημάτων.

Τα παραπάνω επισημαίνουν οι συμβασιούχοι δάσκαλοι και νηπιαγωγοί Ειδικής Αγωγής.

Στη χώρα μας λειτουργούν δύο πανεπιστημιακά τμήματα ειδικής αγωγής, ένα στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας και ένα στο Πανεπιστήμιο Μακεδονίας. Οι απόφοιτοι των τμημάτων αυτών εργάζονται σε δομές Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης από το έτος 2001, οπότε και αποφοίτησαν οι πρώτοι απόφοιτοι. Όσο και να διαφημίζουν όμως τα δύο αυτά τμήματα ότι εξασφαλίζουν άμεση επαγγελματική αποκατάσταση στους αποφοίτους τους, το μόνο που τους εξασφαλίζουν είναι ένα πτυχίο χωρίς κανένα επαγγελματικό δικαίωμα.

Και αυτό γιατί είναι οι μόνοι εκπαιδευτικοί που, όταν εργάζονται, είναι μόνιμα αναπληρωτές. Καλύπτουν το 70% της ΕΑΕ και εδώ και 15 χρόνια είναι συμβασιούχοι χωρίς να υπάρχει ούτε ένας διορισμός στον κλάδο τους.

Γιατί δεν έχουν γίνει ποτέ μόνιμοι διορισμοί στην Ειδική Αγωγή τα τελευταία 15 χρόνια; 15 χρόνια προυπηρεσίας δεν έφταναν στις ηγεσίες του Υπουργείου Παιδείας για να κάνουν διορισμούς στην Ειδική Αγωγή! Αναμασούσαν για χρόνια την καραμέλα του ΑΣΕΠ ώστε να τους αποδείξουν πάλι τις γνώσεις τους. Και όταν τελικά βγήκε η απόφαση για να γίνει ΑΣΕΠ, απλά τον απέσυραν. Μήπως ο γραπτός διαγωνισμός ΑΣΕΠ που προκηρύχθηκε για την ειδική αγωγή ακυρώθηκε ώστε να μην κατοχυρώσουν και εν συνεχεία εγείρουν δικαίωμα διορισμού οι επιτυχόντες σε αυτόν;

Ταυτόχρονα, δημιουργήθηκαν οργανικές θέσεις για εκπαιδευτικούς ειδικής αγωγής, τις οποίες αντίστοιχα έσπευσαν να τις πάρουν πίσω.

Τα ερωτήματα αμέτρητα. Γιατί ενώ υπάρχουν απόφοιτοι των συγκεκριμένων τμημάτων από το 2001, πλέον με την τροπολογία του Αυγούστου 2016 μόνιμοι εκπαιδευτικοί ΠΕ70 και ΠΕ60 χωρίς κανένα επιπλέον προσόν δικαιούνται να αποσπαστούν ή και να καταλάβουν οργανική θέση σε δομές ΕΑΕ; Γιατί οι εκπαιδευτικοί, απόφοιτοι των δύο τμημάτων ειδικής αγωγής αναγνωρίστηκαν ως ξεχωριστός κλάδος (ΠΕ71, ΠΕ61) το 2008 (ν3699/2008), δηλαδή μετά από επτά έτη; Γιατί σύμφωνα με τον ίδιο νόμο για πρώτη φορά και ειδικά στην ΕΑ έγινε μοριοδότηση ή/και προσμέτρηση προσόντων (διδακτορικά, μεταπτυχιακά, σεμινάρια 400 ωρών); Γιατί στον πίνακα προσωρινών αναπληρωτών συμμετείχαν και συμμετέχουν δύο διαφορετικά ΠΕ (ΠΕ71, και ΠΕ70 και αντίστοιχα ΠΕ61 και ΠΕ60) και μάλιστα με πρόταξη –επί χρόνια- των ΠΕ60 και ΠΕ70. Υπάρχει άλλος πίνακας με διαφορετικά ΠΕ;

Τελικά η διαφήμιση απο τα τμήματα για τις σίγουρες θέσεις εργασίας, έπιασαν τόπο… απλά σε άλλο κοινό! Σε συνδυασμό με την απαξίωση του βασικού τίτλου σπουδών από τις εκάστοτε πολιτικές ηγεσίες, οδήγησε στην άνθηση μιας βιομηχανίας μεταπτυχιακών τίτλων και προσόντων επί πληρωμή. Ξαφνικά ξεφύτρωσαν μεταπτυχιακά προγράμματα, ετήσιες εξειδικεύσεις και σεμιναριακά μαθήματα στην ειδική αγωγή σε κάθε γωνιά της Ελλάδας, στη Βουλγαρία, την Ιταλία και την Κύπρο. Μήπως την χρονική περίοδο που μηδενίσθηκαν οι μόνιμοι διορισμοί στην Γενική Αγωγή, και αυξήθηκε δραματικά ο αριθμός των άνεργων δασκάλων ΠΕ70, η ΕΑ ήταν μία καλή εναλλακτική λύση για όσους είχαν την οικονομική δυνατότητα να εξαγοράσουν μια θέση εργασίας; Μήπως η λειτουργία των Δημόσιων Διδασκαλείων Γενικής και Ειδικής Αγωγής σταμάτησε, ώστε να κατευθυνθούν οι ενδιαφερόμενοι για μεταπτυχιακές σπουδές κυρίως ειδικής αγωγής σε σπουδές εξ αποστάσεως και με υψηλά δίδακτρα, σε πανεπιστήμια της Κύπρου, της Βουλγαρίας και της Ιταλίας; Πόσο τυχαία είναι η συμμετοχή πολλών στελεχών της εκπαίδευσης ως διδάσκοντες σε όλα τα προαναφερθέντα προγράμματα; Αν ο Παναγιώτης Κασσιανός ο οποίος συμπεριλαμβάνεται στους διδάσκοντες μεταπτυχιακού προγράμματος στην ΕΑ είναι το ίδιο πρόσωπο με τον Διευθυντή ΕΑ του ΥΠΕΘ, την ίδια περίοδο που το Υπουργείο νομοθετεί υπέρ των κατόχων μεταπτυχιακών τίτλων σπουδών, μήπως ήρθε η ώρα να παραιτηθεί;

Γιατί ο κ. Γαβρόγλου επικαλείται την ισονομία για να νομιμοποιήσει την νομοθέτηση διατάξεων κατάφωρα καταχρηστικών εις βάρος των εκπαιδευτικών ΠΕ71 και ΠΕ61 και των μαθητών τους; Μήπως μετά τη σταδιακή αποψίλωση των επαγγελματικών δικαιωμάτων των αποφοίτων ακολουθεί το κλείσιμο των δύο τμημάτων ειδικής αγωγής; Δεν είναι τυχαίο άλλωστε το γεγονός ότι τα τελευταία χρόνια η Ειδική Αγωγή καλύπτεται εξ ολοκλήρου από κονδύλια που προέρχονται απο το ΕΣΠΑ. Ένα ΕΣΠΑ που έχει ημερομηνία λήξης και που καθορίζει την εκπαιδευτική πολιτική της χώρας. Γιατί η ειδική αγωγή καλύπτεται εξ ολοκλήρου από κονδύλια που προέρχονται από το ΕΣΠΑ εδώ και χρόνια; Το κονδύλι ΕΣΠΑ για την επιμόρφωση εκπαιδευτικών χωρίς προσόντα, οι οποίοι εργάζονται στην ειδική αγωγή, εξασφαλίστηκε πριν ψηφιστεί στην Βουλή ο ν.4415/2016, στον οποίο υπάρχει σχετική τροπολογία ή μετά;

(Πηγή: efsyn.gr)

Share
Κατηγορίες: ΕΙΔΗΣΟΥΛΕΣ. Προσθήκη στους σελιδοδείκτες.