«Αυτονομία» στα σχολεία: η επιθυμία των θεσμών γίνεται διαταγή

Συντάκτης: Χρήστος Κάτσικας

ΕUROKINISSI / ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ

ΕUROKINISSI / ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ

Νέες δομές ελέγχου, επιτήρησης και αξιολόγησης του σχολείου. Το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας «Αναδιοργάνωση των Δομών Υποστήριξης της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και άλλες Διατάξεις» (αποτελείται από 121 άρθρα) που είχε αναρτηθεί στη διαβούλευση (16/3/2018) κατατέθηκε την Παρασκευή και θα ψηφιστεί εντός της επόμενης εβδομάδας με τη διαδικασία του επείγοντος.

Το νομοσχέδιο είναι προαπαιτούμενο στο πλαίσιο των μνημονιακών δεσμεύσεων με την Ε.Ε. και τους θεσμούς, και πρέπει να ψηφιστεί πριν από την 4η αξιολόγηση. Βασική πλευρά αυτών των δεσμεύσεων είναι: η ανασυγκρότηση της διοικητικής δομής (με καταργήσεις και συγκεντρωτισμό υπηρεσιών) με στόχο την περικοπή δαπανών, την «εξοικονόμηση» προσωπικού και τη θεσμοθέτηση νέων ιεραρχικών δομών εποπτικού ελέγχου. Η προώθηση των διαδικασιών «αξιολόγησης» στην εκπαίδευση (αξιολόγηση-λογοδοσία σχολείου και εκπαιδευτικών), η αυτονομία των σχολικών μονάδων και η άμεση και πλήρης υπαγωγή στην τοπική αυτοδιοίκηση (αποκέντρωση).

Με το νομοσχέδιο επιχειρείται «συγκεντρωτισμός» όσον αφορά τον πιο σφικτό έλεγχο του κράτους στο να υλοποιούνται οι αναδιαρθρώσεις στην εκπαίδευση που έχουν συμφωνηθεί με τους θεσμούς και «αυτονομία» όσον αφορά τη μετακύλιση των λειτουργικών, χρηματοδοτικών υποχρεώσεων του κράτους στα σχολεία, στους γονείς και στους εκπαιδευτικούς.

Στο νομοσχέδιο προβλέπεται:

◼ Σε κάθε Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης (ΠΔΕ) θα λειτουργήσουν «Περιφερειακά Κέντρα Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού (ΠΕΚΕΣ)» και, ακόμα, β) Σε κάθε Διεύθυνση Εκπαίδευσης θα λειτουργούν «Κέντρα Εκπαιδευτικής και Συμβουλευτικής Υποστήριξης (ΚΕΣΥ)» και «Κέντρα Εκπαίδευσης για την Αειφορία (ΚΕΑ)». Τα ΠΕΚΕΣ θα στελεχωθούν από τους νέους περιφερειακούς συντονιστές εκπαιδευτικού έργου και επιμόρφωσης (ΠΣΕΕ) (νέα ονομασία των σχολικών συμβούλων).

◼ Στο πλαίσιο αυτό καταργούνται τα Περιφερειακά Επιμορφωτικά Κέντρα, τα Κέντρα Διαφοροδιάγνωσης, Διάγνωσης και Υποστήριξης Ειδικών Εκπαιδευτικών Αναγκών, τα Περιφερειακά Κέντρα Στήριξης Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού, οι Συμβουλευτικοί Σταθμοί Νέων , τα Κέντρα Συμβουλευτικής – Προσανατολισμού και τα Γραφεία Σχολικού Επαγγελματικού Προσανατολισμού, τα Κέντρα Πληροφορικής και Νέων Τεχνολογιών, οι Αθλητικές Ακαδημίες, τα Τμήματα Επιστημονικής και Παιδαγωγικής Καθοδήγησης, οι γραμματείες των σχολικών συμβούλων, τα Κέντρα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης.

◼ Η φυσιογνωμία των ΠΕΚΕΣ, η συγκεντρωτική τους μορφή, η τεράστια απόστασή τους από τη ζωντανή σχολική πραγματικότητα προκαλούν αμφιβολίες για το αν ο πραγματικός σκοπός της ίδρυσής τους είναι η στήριξη για την επίλυση των προβλημάτων που εμφανίζονται στο πεδίο της σχολικής ζωής. Τα ΠΕΚΕΣ θα έχουν καθαρά επιτελική ευθύνη στην οργάνωση της εκπαιδευτικής πολιτικής σε επίπεδο Περιφέρειας. Θα αναλάβουν ρόλο προωθητή των κεντρικών κατευθύνσεων και στόχων για το περιεχόμενο της εκπαίδευσης και τη λειτουργία των σχολείων.

Σε αυτό το πλαίσιο η αυτοαξιολόγηση και η αξιολόγηση μετονομάζεται σε «προγραμματισμό και αποτίμηση του εκπαιδευτικού έργου».

Προβλέπει ότι: οι πιθανοί-ενδεικτικοί θεματικοί άξονες τίθενται μέσω σχεδίου προγραμματισμού, το οποίο καθορίζεται με Υ.Α. και παρουσιάζεται στα σχολεία με οδηγίες συμπλήρωσης και ενημερωτικές συναντήσεις των διευθυντών των σχολείων από τα στελέχη του ΠΕΚΕΣ.

Θα γίνονται συνεδριάσεις του Συλλόγου Διδασκόντων τουλάχιστον μία φορά τον μήνα για να φέρει σε πέρας τον προγραμματισμό, τη διαμορφωτική και τελική αποτίμηση της δράσης του.

Το Σχολικό Συμβούλιο κάθε μονάδας (Σύλλογος Διδασκόντων, Δ.Σ. του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων, εκπρόσωπος της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, εκπρόσωποι μαθητικών κοινοτήτων, με προεδρεύοντα τον διευθυντή) θα συμμετέχει στις διαδικασίες προγραμματισμού και αποτίμησης του εκπαιδευτικού έργου της σχολικής μονάδας.

Ο,τι δηλαδή καλούνταν να υλοποιήσουν οι Σύλλογοι Διδασκόντων και με την αυτοαξιολόγηση του Αρβανιτόπουλου. Και λογοδοσία για τα αποτελέσματα.

Το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα έντασης του κρατικού ελέγχου είναι η αποδυνάμωση του Συλλόγου Διδασκόντων όσον αφορά τον καθορισμό των κριτηρίων διαμόρφωσης της τελικής έκθεσης αυτοαξιολόγησης του σχολείου.

Τα κριτήρια θα καθορίζονται σε κεντρικό επίπεδο από το ΙΕΠ και θα απηχούν τους στόχους και τους προσανατολισμούς της κυρίαρχης πολιτικής για την εκπαίδευση.

Σύμφωνα με το νομοσχέδιο κάθε στέλεχος εκπαίδευσης αξιολογείται από τον αμέσως προηγούμενο προϊστάμενό του. Ετσι προβλέπεται ότι οι διευθυντές ή προϊστάμενοι των σχολικών μονάδων αξιολογούνται από τον συντονιστή Εκπαιδευτικού Έργου και τον διευθυντή Πρωτοβάθμιας ή Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.

Στην αξιολόγηση των στελεχών της εκπαίδευσης «λαμβάνεται υπόψη και η αξιολόγηση του μόνιμου προσωπικού που υπάγεται στα στελέχη αυτά».

Η ρύθμιση αυτή, όσον αφορά την αξιολόγηση των διευθυντών και υποδιευθυντών των σχολείων (οι εκπαιδευτικοί των σχολείων τους τους αξιολογούν συμπληρώνοντας ανώνυμα ερωτηματολόγια), παίζει και έναν επιπλέον ρόλο: να εκμαιεύσει από τους εκπαιδευτικούς την αποδοχή της διαδικασίας της αξιολόγησης.

(Πηγή: efsyn.gr)

Share
Κατηγορίες: ΕΙΔΗΣΟΥΛΕΣ. Προσθήκη στους σελιδοδείκτες.