Της Μαρίνας Ριζογιάννη
«Δηλαδή, είμαι ηλίθιος;» ήταν το ερώτημα του Πάμπλο Πινέδα, όταν ο δάσκαλός του, του είπε ότι πάσχει από σύνδρομο Down. Η απάντηση του δασκάλου ήταν αρνητική και με την υποστήριξη του εκπαιδευτικού συστήματος της χώρας του ο Πάμπλο Πινέδο, 39 ετών σήμερα, έχει πάρει πτυχία δασκάλου και ψυχολογίας της εκπαίδευσης. Ταξιδεύει σε όλον τον κόσμο μιλώντας για το πλεονέκτημά του, που είναι το σύνδρομο Down. Πρόσφατα επισκέφθηκε τη χώρα μας για μια ανάλογη ομιλία.
Θα ήταν περιττό το ερώτημα, εάν δίνεται η δυνατότητα και στα Ελληνόπουλα που πάσχουν από σύνδρομο Down να μετατρέψουν το μειονέκτημα τους σε πλεονέκτημα. Η ειδική αγωγή διαχρονικά αποτελεί τον φτωχό συγγενή της εκπαίδευσης στη χώρα μας.
Κάθε χρόνο οι γονείς διεκδικούν σχολεία, εκπαιδευτικούς, βοηθητικό και επιστημονικό προσωπικό, και τη μεταφορά των παιδιών τους. Σχεδόν πάντα η σχολική χρονιά για τα παιδιά με αναπηρίες ξεκινάει με καθυστέρηση από Οκτώβριο…
Σήμερα, στα ειδικά σχολεία της Αχαΐας, φοιτούν περίπου 1.200 μαθητές. Υπάρχουν εκπαιδευτικοί, αλλά δεν υφίσταται βοηθητικό και επιστημονικό προσωπικό. Το βασικότερο είναι ότι δεν έχει τακτοποιηθεί το θέμα της μεταφοράς, με αποτέλεσμα τα παιδιά να παραμένουν κλεισμένα στα σπίτια τους.
Σύμφωνα με στοιχεία της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, λειτουργούν 8 ειδικά δημοτικά σχολεία, 24 τμήματα ένταξης σε αντίστοιχο αριθμό σχολείων, έξι ειδικά νηπιαγωγεία και έξι τμήματα ένταξης για παιδιά νηπιακής ηλικίας.
Αντίστοιχα στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση λειτουργούν δύο δομές, το ΤΕΕ Ειδικής Αγωγής (102 μαθητές) και το Εργαστήριο Ειδικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (84 μαθητές).
Τόσο η Ευγενία Πιερρή, προϊσταμένη της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, όσο και ο κ. Κιντής, προϊστάμενος της Πρωτοβάθμιας, δήλωσαν στην «ΠτΚ» ότι ελπίζουν άμεσα να καλυφθούν οι ανάγκες σε βοηθητικό και επιστημονικό προσωπικό (λογοθεραπευτές, ψυχολόγους κ.ά.), καθώς έχουν εγκριθεί από το υπουργείο οι σχετικές πιστώσεις.
Οι μαθητές όμως εξακολουθούν να είναι αποκλεισμένοι λόγω της μη αντιμετώπισης του προβλήματος της μεταφοράς. «Στηριζόμαστε στην ευαισθησία των μεταφορέων» είχε αναφέρει στην «Π» ο αρμόδιος αντιπεριφερειάρχης Γρηγόρης Αλεξόπουλος. Κι αυτά συμβαίνουν με την επισήμανση όλων των εμπλεκομένων (υπουργείο Παιδείας, τοπική αυτοδιοίκηση κ.ά.) ότι η ειδική αγωγή αντιμετωπίζεται κατά προτεραιότητα.
Κάτι που δεν το έχουν αισθανθεί μέχρι σήμερα οι οικογένειες των 1.000 και πλέον μαθητών με αναπηρίες, που αγωνίζονται για τα αυτονόητα.
(Αναδημοσίευση από την «ΠτΚ»)