Δημοτικά-νηπιαγωγεία: Παρατείνεται το σχολικό έτος έως τις 26 Ιουνίου, έως τις 30 Ιουνίου οι συμβάσεις των αναπληρωτών – Έως τις 31 Ιουλίου θα μείνουν ανοιχτοί οι βρεφονηπιακοί σταθμοί και παιδικοί σταθμοί

kerameosΠώς θα λειτουργήσουν από 1η Ιουνίου δημοτικά, νηπιαγωγεία, παιδικοί και βρεφονηπιακοί σταθμοί

Την επαναλειτουργία των εκπαιδευτικών δομών της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, της ειδικής αγωγής όλων των βαθμίδων και των παιδικών και βρεφικών σταθμών από την 1η Ιουνίου, ανακοίνωσαν σε κοινή συνέντευξη τύπου η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως και ο υπουργός Εσωτερικών Τάκης Θεοδωρικάκος, κατόπιν ομόφωνης θετικής εισήγησης της επιτροπής λοιμοξιολόγων.

  • Σχετικά με τα δημοτικά και τα νηπιαγωγεία, θα επαναλειτουργήσουν τη Δευτέρα 1η Ιουνίου. Τα μαθήματα θα παραταθούν έως και την Παρασκευή 26 Ιουνίου (αντί για τη 15η Ιουνίου), ενώ συνολικά για τους εκπαιδευτικούς η λήξη του διδακτικού έτους θα είναι η 30η Ιουνίου. Για τους αναπληρωτές εκπαιδευτικούς, οι συμβάσεις τους θα παραταθούν έως τις 30 Ιουνίου.
  • Τα τμήματα σχολείων και νηπιαγωγείων θα λειτουργούν με έως 15 μαθητές τη φορά και με 1.5 μέτρο απόσταση στα θρανία, τα οποία θα έχουν τον ίδιο προσανατολισμό. Αν οι μαθητές υπερβαίνουν τους 15, τότε το τμήμα θα διαιρείται σε 2 υπο-τμήματα, και θα λειτουργούν εκ περιτροπής, Δευτέρα-Τετάρτη-Παρασκευή το ένα, Τρίτη-Πέμπτη το άλλο, και την επόμενη εβδομάδα το αντίθετο. Αν οι μαθητές δεν υπερβαίνουν τους 15, τότε το τμήμα θα λειτουργεί καθημερινά.
  • Για τα ειδικά σχολεία: θα επαναλειτουργήσουν την 1η Ιουνίου μέχρι τις 12 Ιουνίου για την δευτεροβάθμια και μέχρι την 26η Ιουνίου για τα πρωτοβάθμια. Συνεδριάζει σήμερα η αρμόδια υπο-επιτροπή των λοιμωξιολόγων για να δώσει ειδικές οδηγίες για την επαναλειτουργία των εκπαιδευτικών μονάδων ειδικής αγωγής. Θα υπάρχουν αυστηρά μέτρα προστασίας
  • Προβλέπονται διαλείμματα σε διαφορετικές ώρες για τη μείωση του συγχρωτισμού, και προβλέπεται απαγόρευση λειτουργίας των κυλικείων.
  • Προβλέπεται φυσικός αερισμός των αιθουσών, η χρήση της μάσκας είναι προαιρετική για εκπαιδευτικούς και μαθητές (και στο σχολείο και στα σχολικά λεωφορεία), ειδικές οδηγίες ΕΟΔΥ θα αποσταλούν τις επόμενες ημέρες σε όλες τις δομές πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, και σημαντικό μέρος της πρώτης ημέρας θα αφιερωθεί στην επεξήγηση των οδηγιών αυτών.
  • Υπάρχει ιδιαίτερη μέριμνα για εκπαιδευτικούς που εμπίπτουν στην κατηγορία ειδικών αδειών απουσίας όπως αυτές έχουν οριστεί από το Υπουργείο Εσωτερικών. Υπάρχει επίσης η δυνατότητα απουσίας μαθητή, στη βάση απλής υπεύθυνης δήλωσης γονέα ή κηδεμόνα περί ύπαρξης ατόμου στο σπίτι που ανήκει σε ομάδα αυξημένου κινδύνου ή που νοσεί.
  • Στις αίθουσες θα υπάρχουν αντισηπτικά, προβλέπεται καθαρισμός δύο φορές την ημέρα, και κατά τη διάρκεια λειτουργίας του σχολείου και μετά το πέρας αυτού. Έχει προβλεφθεί ειδική νομοθετική ρύθμιση και επιπλέον κονδύλια για την τροποποίηση των συμβάσεων του προσωπικού καθαριότητας, καθώς επίσης υπάρχει η δυνατότητα για πρόσληψη επιπλέον προσωπικού καθαριότητας. Ευχαριστούμε το Υπουργείο Εσωτερικών και τους Δήμους για την εξαιρετική συνεργασία στον τομέα αυτό.
  • Υπάρχει η δυνατότητα για σύγχρονη εξ αποστάσεως διδασκαλία από εκπαιδευτικούς για όσους μαθητές εμπίπτουν σε κατηγορίες που δικαιολογούν την απουσία τους.
  • Για την ώρα τα ολοήμερα σχολεία δεν θα λειτουργήσουν.
  • Οι δημοτικοί βρεφονηπιακοί σταθμοί και παιδικοί σταθμοί ανοίγουν από την 1η Ιουνίου και θα λειτουργήσουν έως τις 31 Ιουλίου. Οι κανόνες είναι ακριβώς οι ίδιοι με τους κανόνες που ισχύουν για τα δημοτικά, δηλαδή οι αίθουσες θα φιλοξενούν έως 15 παιδιά σε κάθε αίθουσα. Εάν ο αριθμός είναι μικρότερος των 15, τότε θα μπορούν να λειτουργούν σε καθημερινή βάση.

Αναλυτικά η ομιλία της υπουργού Παιδείας, Νίκης Κεραμέως:

Κυρίες και Κύριοι καλησπέρα σας,

Σχεδόν 3 μήνες τώρα εργαζόμαστε συλλογικά, Πολιτεία και εκπαιδευτική κοινότητα, για να προσαρμόσουμε την εκπαιδευτική διαδικασία στα νέα δεδομένα της υγειονομικής κρίσης.

Από την κλιμακωτή μέχρι την καθολική αναστολή λειτουργίας των εκπαιδευτικών δομών, από την εφαρμογή της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης μέχρι την εκπαιδευτική τηλεόραση, από την αυξανόμενη χρήση των τεχνολογικών εφαρμογών του Υπουργείου μέχρι τη δημιουργία νέου ψηφιακού εκπαιδευτικού περιεχομένου, από την ταχύτατη προσαρμογή όλων στα νέα δεδομένα ψηφιακής τάξης μέχρι την επαναφορά στη νέα κανονικότητα.

Τώρα κάνουμε ένα ακόμη βήμα.

Αποφασίστηκε από την Κυβέρνηση η επαναλειτουργία των νηπιαγωγείων, δημοτικών και σχολείων ειδικής αγωγής όλων των βαθμίδων από τη Δευτέρα, 1 Ιουνίου 2020.

Η απόφαση αυτή βασίστηκε στους ακόλουθους παράγοντες:

  1. Πρώτον και κυριότερο, στην ομόφωνη εισήγηση της Επιτροπής Αντιμετώπισης Εκτάκτων Συμβάντων Δημόσιας Υγείας από Λοιμογόνους Παράγοντες για επαναλειτουργία των εν λόγω σχολικών δομών. Η εισήγηση αυτή ασφαλώς συνδέεται με τη σταθερά καθοδική πορεία της επιδημίας, με το ότι τα παιδιά κολλάνε και μεταδίδουν τον ιό πιο δύσκολα, το ότι τώρα που ανεβαίνει η θερμοκρασία είναι επιδημιολογικά η ασφαλέστερη περίοδος να ανοίξουν τα σχολεία. Από την αρχή αυτής της υγειονομικής κρίσης, έχουμε το προνόμιο να μας καθοδηγεί μία εξαίρετη ομάδα ειδικών, τις συστάσεις της οποίας ακολουθούμε με πολύ καλά, διεθνώς αναγνωρισμένα, αποτελέσματα. Έτσι πορευόμαστε και τώρα, και τους ευχαριστούμε θερμά.
  2. Η συνολική αποκλιμάκωση των μέτρων έχει εξελιχθεί πολύ θετικά. Αναφορικά δε με τα σχολεία, η προηγούμενη εμπειρία από το άνοιγμα γυμνασίων και λυκείων είναι πολύ ενθαρρυντική. Τα μέτρα προστασίας και πρόληψης τηρούνται υποδειγματικά από τα μέλη της εκπαιδευτικής κοινότητας και όλα έχουν κυλήσει εξαιρετικά ομαλά.
  3. Οφείλουμε να διασφαλίσουμε την επιστροφή όλων των μαθητών στο φυσικό τους χώρο, που δεν είναι άλλος από το σχολείο. Η μακρόχρονη απουσία από το σχολείο εμποδίζει τη μαθησιακή τους πορεία, την πνευματική, κοινωνική, ψυχική τους εξέλιξη. Οι μαθητές πρωτοβάθμιας βρίσκονται ήδη σχεδόν 3 μήνες εκτός σχολείου, και θα βρίσκονταν συνολικά 6 μήνες αν τα σχολεία δεν άνοιγαν τώρα. Δεν μπορεί να υπάρχει κανονικότητα χωρίς ανοιχτά σχολεία.
  4. Τα παιδιά είναι πιο ασφαλή στο σχολείο, όπου τηρούν κανόνες και ακολουθούν τα μέτρα προστασίας και πρόληψης, πάρα έξω στις γειτονιές και στις πλατείες χωρίς κανόνες. Δεν υπάρχει καλύτερο μέρος από το σχολείο για να προσαρμοστούν και να συνηθίσουν τα παιδιά στη νέα πραγματικότητα. Για να μάθουν να προσέχουν περισσότερο σε κάθε πτυχή της καθημερινότητάς τους.
  5. Τα ανοιχτά σχολεία μειώνουν τις κοινωνικές ανισότητες και ενισχύουν τα παιδιά που προέρχονται από πιο ευάλωτα οικογενειακά περιβάλλοντα. Μαθητές που δεν έχουν σύγχρονο τεχνολογικό εξοπλισμό, μαθητές που βιώνουν ένταση στο οικογενειακό τους περιβάλλον, μαθητές των μικρότερων κυρίως τάξεων που δεν έχουν οικογενειακή καθοδήγηση για την εξ αποστάσεως εκπαίδευση.
  6. Σχετικά με τα ειδικά σχολεία, οι μαθητές που φοιτούν στα σχολεία αυτά έχουν ιδιαίτερη ανάγκη να βρεθούν εκ νέου στο περιβάλλον του σχολείου τους, με τους εκπαιδευτικούς τους και τους συμμαθητές τους. Και το έχουν ανάγκη προφανώς για τη μαθησιακή τους εξέλιξη αλλά και για την ψυχοσυναισθηματική και κοινωνική τους εξέλιξη.

Έρχομαι τώρα στον τρόπο επαναλειτουργίας των εκπαιδευτικών αυτών δομών:

  • Σχετικά με τα δημοτικά και τα νηπιαγωγεία, θα επαναλειτουργήσουν τη Δευτέρα 1η Ιουνίου. Τα μαθήματα θα παραταθούν έως και την Παρασκευή 26 Ιουνίου (αντί για τη 15η Ιουνίου), ενώ συνολικά για τους εκπαιδευτικούς η λήξη του διδακτικού έτους θα είναι η 30η Ιουνίου. Για τους αναπληρωτές εκπαιδευτικούς, οι συμβάσεις τους θα παραταθούν έως τις 30 Ιουνίου.
  • Τα τμήματα σχολείων και νηπιαγωγείων θα λειτουργούν με έως 15 μαθητές τη φορά και με 1.5 μέτρο απόσταση στα θρανία, τα οποία θα έχουν τον ίδιο προσανατολισμό. Αν οι μαθητές υπερβαίνουν τους 15, τότε το τμήμα θα διαιρείται σε 2 υπο-τμήματα, και θα λειτουργούν εκ περιτροπής, Δευτέρα-Τετάρτη-Παρασκευή το ένα, Τρίτη-Πέμπτη το άλλο, και την επόμενη εβδομάδα το αντίθετο. Αν οι μαθητές δεν υπερβαίνουν τους 15, τότε το τμήμα θα λειτουργεί καθημερινά.
  • Στις αίθουσες θα υπάρχουν αντισηπτικά, προβλέπεται καθαρισμός δύο φορές την ημέρα, και κατά τη διάρκεια λειτουργίας του σχολείου και μετά το πέρας αυτού. Έχει προβλεφθεί ειδική νομοθετική ρύθμιση και επιπλέον κονδύλια για την τροποποίηση των συμβάσεων του προσωπικού καθαριότητας, καθώς επίσης υπάρχει η δυνατότητα για πρόσληψη επιπλέον προσωπικού καθαριότητας. Ευχαριστούμε το Υπουργείο Εσωτερικών και τους Δήμους για την εξαιρετική συνεργασία στον τομέα αυτό.
  • Προβλέπονται διαλείμματα σε διαφορετικές ώρες για τη μείωση του συγχρωτισμού, και προβλέπεται απαγόρευση λειτουργίας των κυλικείων.
  • Προβλέπεται φυσικός αερισμός των αιθουσών, η χρήση της μάσκας είναι προαιρετική για εκπαιδευτικούς και μαθητές (και στο σχολείο και στα σχολικά λεωφορεία), ειδικές οδηγίες ΕΟΔΥ θα αποσταλούν τις επόμενες ημέρες σε όλες τις δομές πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, και σημαντικό μέρος της πρώτης ημέρας θα αφιερωθεί στην επεξήγηση των οδηγιών αυτών. Υπάρχει ιδιαίτερη μέριμνα για εκπαιδευτικούς που εμπίπτουν στην κατηγορία ειδικών αδειών απουσίας όπως αυτές έχουν οριστεί από το Υπουργείο Εσωτερικών. Υπάρχει επίσης η δυνατότητα απουσίας μαθητή, στη βάση απλής υπεύθυνης δήλωσης γονέα ή κηδεμόνα περί ύπαρξης ατόμου στο σπίτι που ανήκει σε ομάδα αυξημένου κινδύνου ή που νοσεί.
  • Υπάρχει η δυνατότητα για σύγχρονη εξ αποστάσεως διδασκαλία από εκπαιδευτικούς για όσους μαθητές εμπίπτουν σε κατηγορίες που δικαιολογούν την απουσία τους.
  • Για την ώρα τα ολοήμερα σχολεία δεν θα λειτουργήσουν.
  • Για τα ειδικά σχολεία: θα επαναλειτουργήσουν την 1η Ιουνίου μέχρι τις 12 Ιουνίου για την δευτεροβάθμια και μέχρι την 26η Ιουνίου για τα πρωτοβάθμια. Συνεδριάζει σήμερα η αρμόδια υπο-επιτροπή των λοιμωξιολόγων για να δώσει ειδικές οδηγίες για την επαναλειτουργία των εκπαιδευτικών μονάδων ειδικής αγωγής. Θα υπάρχουν αυστηρά μέτρα προστασίας

Θα ήθελα να κλείσω με το εξής: Όπως επανειλημμένως έχει τονίσει ο κ. Πρωθυπουργός, το άνοιγμα και η επιστροφή στη νέα κανονικότητα είναι πιο δύσκολη άσκηση από το να κάτσουμε όλοι σπίτι μας, και απαιτεί πρόσθετη υπευθυνότητα. Κάνουμε το καθήκον μας και φροντίζουμε να επανέλθουμε όλοι, μικροί μεγάλοι, σταδιακά στη νέα κανονικότητα.

θα ήθελα για μια ακόμη φορά να συγχαρώ και να ευχαριστήσω την εκπαιδευτική κοινότητα, εκπαιδευτικούς, στελέχη εκπαίδευσης, μαθητές, σπουδαστές, φοιτητές, γονείς, για τη συλλογική προσπάθεια και την αλληλεγγύη που έχουν επιδείξει όλο αυτό το διάστημα.

Μέριμνά μας, από την αρχή αυτής της πρωτόγνωρης κρίσης, ήταν να κρατήσουμε όλους τους μαθητές, τους σπουδαστές, τους φοιτητές, όσο το δυνατόν πιο ενεργούς, κοντά στις εκπαιδευτικές δομές και στην εκπαιδευτική διαδικασία, κοντά στο πρόγραμμά τους, κοντά στους συμμαθητές τους και στους συμφοιτητές τους. Και σε αυτό έπαιξαν και παίζουν καθοριστικό ρόλο οι εκπαιδευτικοί μας, όλες και όλοι εκείνοι, που όλους αυτούς τους μήνες καταβάλλουν μεγάλη προσπάθεια, βάζουν το δικό τους λιθαράκι στην επιτυχία του συλλογικού εγχειρήματος, βάζουν πρώτα τα παιδιά μας.

Συνεχίζουμε, με προσεκτικά και σταθερά βήματα και πάντοτε στη βάση των οδηγιών των ειδικών.

(Πηγή: alfavita.gr)

Share
Κατηγορίες: ΕΙΔΗΣΟΥΛΕΣ | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Δημοτικά-νηπιαγωγεία: Παρατείνεται το σχολικό έτος έως τις 26 Ιουνίου, έως τις 30 Ιουνίου οι συμβάσεις των αναπληρωτών – Έως τις 31 Ιουλίου θα μείνουν ανοιχτοί οι βρεφονηπιακοί σταθμοί και παιδικοί σταθμοί

Γιατί λέμε όχι στις κάμερες στη σχολική τάξη

Της Μαίρης Πρίμη (Εκπαιδευτικού Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης)

Να γιατί λέμε ΟΧΙ στις κάμερες στη σχολική τάξη!

Να γιατί λέμε ΟΧΙ στις κάμερες στη σχολική τάξη!

Ένα από τα μεγάλα θέματα των ημερών σε ό,τι αφορά την εκπαίδευση είναι η απόφαση του Υπουργείου Παιδείας για τη ζωντανή βιντεοσκόπηση των μαθημάτων στις σχολικές τάξεις. Σύσσωμος σχεδόν ο εκπαιδευτικός κόσμος αντιδρά σε αυτό και εκφράζει την έντονη δυσαρέσκειά του γι’ αυτή την απόφαση. Γιατί;

Σε αυτό το κείμενο θα ασχοληθώ μόνο με το παιδαγωγικό κομμάτι του θέματος, καθώς θεωρώ ότι χρειάζεται να φωτιστούν περαιτέρω οι λόγοι που οι εκπαιδευτικοί στη μεγάλη πλειοψηφία τους αντιτίθενται σε αυτή την πρακτική και να αντικρούσω τα επιχειρήματα όσων, ίσως δεν έχουν καταλάβει αλλά και όσων παρουσιάζονται ως ένθερμοι υποστηρικτές της ζωντανής αναμετάδοσης του μαθήματος είτε με κάμερα, είτε μόνο με ήχο και παρουσίαση της δουλειάς που γίνεται στον πίνακα.

oxi_kameres_2Καταρχάς, να ξεκινήσουμε από το πρώτο και πολύ βασικό. Ποιος θα έπρεπε να ερωτηθεί ως ειδικός για μια τέτοια πρωτοβουλία; Μα, φυσικά, οι ίδιοι οι εκπαιδευτικοί που γνωρίζουν καλύτερα απ’ όλους την εκπαιδευτική διαδικασία. Εκείνοι και μόνον εκείνοι, βασισμένοι στην εμπειρία, τις γνώσεις τους αλλά και στην άποψη των σύγχρονων θεωρητικών της Παιδαγωγικής επιστήμης, θα έπρεπε να πάρουν πρώτοι τον λόγο για ένα τόσο σοβαρό ζήτημα πράγμα το οποίο φυσικά, για άλλη μια φορά-απαξιώνοντας τον ρόλο του εκπαιδευτικού- δεν έγινε.

Και τώρα ας πάμε στην κατάσταση και τις ειδικές συνθήκες που οδήγησαν, σύμφωνα με το Υπουργείο, σε αυτή την απόφαση:

1) Οι μαθητές μετά την καραντίνα, γυρνούν στις τάξεις. Όμως, δεν θα γυρίσουν όλοι. Πρέπει να εξασφαλίσουμε σε όλους τις ίδιες ευκαιρίες για μάθηση. Άρα για τη δίκαιη και ίση μεταχείριση όλων των μαθητών.

2) Δεν υπάρχει τίποτα το κακό ή λάθος στη χρήση κάμερας για βιντεοσκόπηση του μαθήματος, ιδίως αν αυτό γίνεται χωρίς να φαίνονται οι μαθητές, αλλά ο δάσκαλος, ή μόνο ο πίνακας ή ο διαδραστικός πίνακας.

3) Οι κάμερες είναι εξέλιξη. Δεν πρέπει να φοβόμαστε την τεχνολογία.

Ας προσπαθήσουμε, λοιπόν να απαντήσουμε σε έναν-έναν από τους παραπάνω λόγους με επιχειρήματα:

1) Τι θα γίνει με τους μαθητές που δε θα προσέλθουν στο σχολείο τους μετά την καραντίνα; Αναρωτιέται το Υπουργείο. Δεν πρέπει να φροντίσουμε να τους παράσχουμε τη γνώση στην οποία οι άλλοι μαθητές θα έχουν την ευκαιρία να έχουν πρόσβαση; Είναι δίκαιο να μην ισχύουν τα ίδια για όλους;

Εύλογο είναι το ερώτημα που προκύπτει από αυτή την αγωνία που εκφράζει το Υπουργείο. Στην προηγούμενη φάση της καραντίνας, πώς έλυσε, άραγε, το Υπουργείο το ζήτημα αυτό, για τα παιδιά που για διάφορους λόγους δεν είχαν πρόσβαση σε κάποιο ηλεκτρονικό μέσο που θα τους επέτρεπε να παρακολουθήσουν την εξ’ αποστάσεως εκπαίδευση; Μήπως με τα τάμπλετ που υποσχέθηκε και τελικά σε μια μέρα το πήρε πίσω; Μήπως είχε εξασφαλίσει από πριν την επιμόρφωση των καθηγητών στις νέες τεχνολογίες για τις οποίες τώρα κόπτεται; Μήπως είχε φροντίσει να έχουν όλοι οι μαθητές και καθηγητές τον εξοπλισμό που χρειάζεται ένα σχολείο του 21ου αιώνα; Ή μήπως είναι τελείως ξεχωριστό θέμα δεκάδες χιλιάδες κενά ωρών της σχολικής χρονιάς που τρέχει, λόγω έλλειψης προσλήψεων – διορισμών καθηγητών; Οι μαθητές αυτοί που έχασαν τόσες ώρες διδασκαλίας, δεν είναι σε μειονεκτικότερη θέση από τους υπόλοιπους;

2) Και πάμε τώρα στο πιο ουσιαστικό. Το Υπουργείο λέει ότι δεν είναι δίκαιο γι’ αυτούς που θα λείπουν να χάσουν το μάθημα.
Εδώ όμως θα αποδείξουμε ότι δε θα είναι δίκαιο για κανένα μαθητή, γιατί αυτό που θα συμβεί με την παρουσία της κάμερας στην τάξη δε θα είναι ένα κανονικό σχολικό μάθημα, πράγμα από το οποίο θα ζημιωθούν όλοι οι μαθητές και τελικά, η ίδια η εκπαίδευση. Και εξηγώ αμέσως γιατί:
Η εκπαιδευτική διαδικασία, σύμφωνα πάντα με τους σύγχρονους παιδαγωγούς, μιας και το Υπουργείο, καθώς και πολλοί δημοσιογράφοι επικαλούνται την εξέλιξη, δεν έχει και δεν πρέπει να έχει καμία σχέση με την «καθέδρας διδασκαλία»!

Σύμφωνα με όλες τις σύγχρονες εκπαιδευτικές μεθόδους διδασκαλίας, και τις απόψεις των σύγχρονων παιδαγωγών (πολλαπλές νοημοσύνες Gardner, μέθοδος σκαλωσιάς Vygotsky, ομαδοσυνεργατική διδασκαλία κλπ) η διδασκαλία δεν πρέπει να είναι στατική. Αντίθετα, σε ένα περιβάλλον που διασφαλίζει την εμπιστοσύνη και την ασφάλεια, οι μαθητές πρέπει να μπορούν να αλληλεπιδρούν, να κινούνται , να μην απαντούν σε κλειστού τύπου ερωτήσεις (σωστό-λάθος) κλπ Με αυτόν τον τρόπο διασφαλίζεται και η αποτελεσματική διδασκαλία σε όλους τους τύπους μαθητή: Οπτικό, ακουστικό , αλλά και διαπροσωπικό και κιναισθητικό!

oxi_kameres_3Όλα τα παραπάνω μοιάζει να είναι ψιλά γράμματα για το Υπουργείο Παιδείας. Και αυτό που ονομάζουν εξέλιξη, δεν είναι παρά πολλά-πολλά βήματα πίσω! Και αυτό γιατί, η κυρία Κεραμέως, σαν κάποια διδασκάλισσα μιας άλλης, σκοτεινής εποχής, με μεγάλη άνεση δεν παύει να υποδεικνύει έναν τρόπο διδασκαλίας που είναι-ή θα ‘έπρεπε να είναι- πολύ μακριά από αυτό που θεωρούμε νέο, φρέσκο και προοδευτικό. Έναν τρόπο, καθέδρας μετωπικής διδασκαλίας γιατί μόνο αν γίνεται με αυτόν τον αποστειρωμένο τρόπο το μάθημα θα μπορούσε πρακτικά να καταγράφεται. Ένα μάθημα στατικό, χωρίς κίνηση, όπως τις παλιές εποχές! Που θα ταίριαζε σε φοιτητές που παρακολουθούν μια διάλεξη, ή σε ενήλικες μαθητές, αλλά ποτέ σε μαθητές ηλικίας 6-17 ετών, δηλαδή ανήλικους!

Ο δάσκαλος και ο καθηγητής, μαθητών από 6 έως 17 ετών δηλαδή, ανήλικων παιδιών, είναι ο συντονιστής μιας ομάδας. Μιας ομάδας με ψυχή. Κάθε ομάδα είναι ξεχωριστή, σύμφωνα με τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της και αυτό που συμβαίνει και που πρέπει να συμβαίνει μέσα σε μια τέτοια ομάδα είναι να έχει υπογραφεί, ένα άτυπο συμβόλαιο μεταξύ των μελών της, ότι τίποτα απ’ ό,τι συμβαίνει εκεί «δε βγαίνει προς τα έξω», έτσι ώστε να δημιουργηθεί και να διασφαλιστεί η απαραίτητη εμπιστοσύνη που χρειάζεται να διέπει αυτή την ομάδα, την κάθε ομάδα για να λειτουργήσει! Να μπορέσουν τα παιδιά να κάνουν εκμυστηρεύσεις, να νιώσουν άνετα, να γελάσουν και γενικά να αντιδράσουν χωρίς να φοβούνται ότι θα εκτεθούν, ελεύθερα. Το ίδιο άνετα και ελεύθερα πρέπει να μπορεί να αισθάνεται και ο εκπαιδευτικός. Και όχι όπως με αισχρό τρόπο σχολιάστηκε αυτές τις μέρες, για να μη φανούν οι ελλείψεις του, αλλά για να μπορέσει να ξεδιπλώσει τις πλευρές του εκείνες που θα αγγίξουν τους μαθητές του, να ξεπεράσει τις τυπικότητες, να μπορέσει να «ανοιχτεί». Και είναι ευκόλως εννοούμενο, ότι κανένας δε νιώθει το ίδιο άνετα όταν καταγράφεται στο μάθημα! Είτε με κάμερα είτε μόνο με ήχο.

Και έτσι, ερχόμαστε στο θέμα της μη καταγραφής εικόνας αλλά μόνο ήχου, το οποίο ήταν το επιχείρημα πολλών δημοσιογράφων σε εκπομπές της τηλεόρασης, που χωρίς να γνωρίζουν, χωρίς να είναι ειδικοί σε κάποιες περιπτώσεις ξεπέρασαν ακόμα και τα όρια της ευπρέπειας απέναντι στους εκπαιδευτικούς και τη στάση τους. Πόσο μεγάλη διαφορά, έχει, λοιπόν, για την κυρία Κεραμέως και το Υπουργείο, η καταγραφή με κάμερα ή απλά με ήχο; Μήπως δεν είναι ίδια η «στημένη» διαδικασία, το «πάγωμα» μαθητών και καθηγητή; Η δυσκολία στη διάδραση; Το ξεγύμνωμα της σχολικής τάξης από αυτά ακριβώς τα χαρακτηριστικά που την ορίζουν, ή θα έπρεπε να την ορίζουν, τον αυθορμητισμό, την ελευθερία, την εμπιστοσύνη; Μήπως δε θα εκτεθεί το ίδιο ένα παιδί που μπορεί να τραυλίζει, που μπορεί να δώσει μια απάντηση εκτός θέματος και κάποιος μπορεί να γελάσει; Εδώ θα προσθέσουμε ατελείωτες περιπτώσεις που μαθητές και καθηγητές μπορούν να βρεθούν εκτεθειμένοι.

oxi_kameres_4Τα πάντα συμβαίνουν μέσα στις υπέροχες τάξεις μας! Ζούμε, αναπνέουμε, θυμώνουμε, γελάμε, μαλώνουμε και τα ξαναβρίσκουμε, έχουμε καλές και κακές στιγμές, ωραίες και ατυχείς, μέρες που μας κάνουν ευτυχισμένους και μέρες που όλα πάνε στραβά. Όπως ακριβώς στην κανονική ζωή! ΖΩΗ. Αυτό είναι οι τάξεις, αυτό πρέπει να είναι, και γι’ αυτό θα παλέψουμε. Τίποτα να μη χαλάσει αυτή τη ζωντανή διαδικασία, και όπου αυτό δε συμβαίνει, να το αλλάξουμε. Να πάμε μπροστά, όχι πίσω. Σε σχολεία ζωντανά. Με ομάδες που φυσικά αγαπούν και δουλεύουν με την τεχνολογία, αλλά δουλεύουν συνεργατικά, όπου έχει θέση κυρίως η δράση και η γλώσσα του σώματος, όχι η στείρα, βαρετή «παράδοση» περασμένων δεκαετιών!

Μια «παράδοση» στην οποία, προφανώς, έχει μείνει και ονειρεύεται η Υπουργός της Παιδείας. Μια παράδοση που θα μπορούσε να καταγραφεί ναι! Γιατί θα ήταν σαν ένας μονόλογος που θα μπορούσαμε να είχαμε καταγράψει και στο σπίτι μας!

(Πηγή: prologos.gr)

Share
Κατηγορίες: ΕΙΔΗΣΟΥΛΕΣ | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Γιατί λέμε όχι στις κάμερες στη σχολική τάξη

Διευθυντές: Παραβιάζει τα προσωπικά δεδομένα και αλλοιώνει την εκπαιδευτική διαδικασία η μετάδοση μαθημάτων

diefthides_adidroun«Σχετικά με τη ζωντανή μετάδοση των μαθημάτων από τις σχολικές αίθουσες» – Ένωση Διευθυντών Σχολικών Μονάδων ΠΕ

Το Διοικητικό Συμβούλιο της Πανελλήνιας Επιστημονικής Ένωσης Διευθυντών Σχολικών Μονάδων Π.Ε., με αφορμή την  ψήφιση από τη Βουλή εκπρόθεσμης τροπολογίας, σε άσχετο με την  Παιδεία νομοσχέδιο, με την οποία προβλέπεται ότι είναι δυνατή η ζωντανή μετάδοση των μαθημάτων από τις σχολικές αίθουσες, ώστε να μπορούν να τα παρακολουθούν και οι μαθητές που θα απουσιάζουν από το σχολείο, έχει να επισημάνει τα εξής:

Πρόκειται για μια διάταξη, που αν εφαρμοσθεί:

  • παραβιάζει καταφανώς τα προσωπικά δεδομένα μαθητών και εκπαιδευτικών,
  • αλλοιώνει την εκπαιδευτική διαδικασία,
  • διαταράσσει την παιδαγωγική σχέση εκπαιδευτικών-μαθητών,
  • περιορίζει  την  παιδαγωγική  και  διδακτική ελευθερία.

Σε ό,τι αφορά τους μαθητές που δεν δύνανται να παρακολουθήσουν  δια ζώσης το μάθημα της τάξης, μπορούν κάλλιστα να υποστηριχθούν μέσω της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, είτε με σύγχρονες, είτε με ασύγχρονες μεθόδους διδασκαλίας, είτε συνδυαστικά, όπως κάθε φορά θα κρίνουν οι εκπαιδευτικοί τους.

Υπάρχει άλλωστε η θετική εμπειρία από την εφαρμογή της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης των δύο τελευταίων μηνών, όπου οι εκπαιδευτικοί με υψηλό αίσθημα ευθύνης στήριξαν και διατήρησαν ζωντανή την παιδαγωγική σχέση  με τους μαθητές  τους.

Για όλους τους παραπάνω λόγους ζητάμε την άμεση κατάργηση της παραπάνω διάταξης.

(Πηγή: alfavita.gr)

Share
Κατηγορίες: ΕΙΔΗΣΟΥΛΕΣ | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Διευθυντές: Παραβιάζει τα προσωπικά δεδομένα και αλλοιώνει την εκπαιδευτική διαδικασία η μετάδοση μαθημάτων

Δεν φυσάει αέρας αδιαφορίας στην παιδεία, διαπράττεται έγκλημα!

Γράφει η Ρούλα Καραγιάννη – Εκπαιδευτικός

nomos_kameres_den_tha_peraseiΜια αιφνιδιαστική απαράδεκτη και αντισυνταγματική τροπολογία, σε άσχετο νομοσχέδιο κατέθεσε το Υπουργείο Παιδείας  για τη μετάδοση του μαθήματος σε πραγματικό χρόνο. Η ρύθμιση προβλέπει τη δυνατότητα της απευθείας μετάδοσης διδασκαλίας που πραγματοποιείται δια ζώσης ταυτόχρονα σε μαθητές που συμμετέχουν εξ αποστάσεως σε περίπτωση επιδημικής νόσου. Η Υπουργός δήλωσε ότι η ρύθμιση κατατέθηκε μετά από διαβούλευση με την Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα.

Αλήθεια ποια τέρατα ενέκριναν αναμετάδοση από χώρο εργασίας, ο οποίος χώρος είναι το σχολείο ανήλικων παιδιών; Ποιος μπορεί να γνωρίζει και να εγγυηθεί ποιος βρίσκεται πίσω από την οθόνη του υπολογιστή που θα παρακολουθεί την αναμετάδοση του μαθήματος και πώς μπορεί να χρησιμοποιήσει τη διαδικασία;

Η σχολική τάξη  διακατέχεται από τις ανθρώπινες σχέσεις. Η εκπαιδευτική διαδικασία δεν είναι ένας ακατάσχετος μονόλογος στην οποία συμμετέχει μόνο ο εκπαιδευτικός. Είναι μια διαλεκτική σχέση με κάθε μαθητή και με όλους μαζί.

Η σχολική τάξη δεν έχει ομοιομορφία. Στα θρανία μας κάθονται παιδιά και όχι αντικείμενα.

Η σχολική τάξη έχει τον άριστο μαθητή.

Έχει τον μέτριο μαθητή.

Έχει τον μαθητή με μαθησιακές δυσκολίες.

Έχει τον μαθητή με ειδικές ανάγκες. Ποιος έχει δικαίωμα να εκθέσει σε κοινή θέα το ξέσπασμα ενός μαθητή με ΔΕΠΠΥ ή ενός μαθητή που βρίσκεται στο ευρύτερο φάσμα του αυτισμού;

Έχει τον μαθητή που είναι αγχωμένος.

Έχει τον μαθητή που είναι θαρραλέος.

Έχει εκείνον που είναι πιο δειλός, πιο εσωστρεφής.

Έχει τον μαθητή που κουβαλάει ψυχολογικά τραύματα.

Έχει τον μαθητή που αντιμετωπίζει οικονομικές δυσκολίες.

Έχει τον μαθητή με χαμηλή αυτοεκτίμηση.

Η σχολική τάξη έχει τρυφερότητα και γέλιο, πολύ γέλιο.

Η σχολική τάξη έχει εκνευρισμό και κλάματα.

Η σχολική τάξη είναι ο καθρέφτης της κάθε οικογένειας του κάθε παιδιού.

Η σχολική τάξη πάνω σε κάθε θρανίο έχει την κατάθεση ψυχής του κάθε παιδιού του κάθε εκπαιδευτικού.

Η υπουργός Παιδείας παραγνωρίζοντας τις ελλείψεις στα σχολεία για ασφαλή επιστροφή  και προφύλαξη των μαθητών των εκπαιδευτικών και των οικογενειών τους, εν μέσω πανδημίας ανοίγει τον ασκό του Αιόλου σχετικά με τα ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα. Τη παραβίαση του Συντάγματος καθώς και κάθε έννοιας Δημοκρατίας.

Αυτή η ζωή κανείς γονιός και κανείς εκπαιδευτικός δεν θα ανεχτεί να βγει στις κάμερες. Κανένα μας παιδί δε θα γίνει θέαμα και αφορμή για κακόβουλα σχόλια και για αρνητική κριτική!

Κανένα μας παιδί δε θα εκτεθεί με αυτό τον αισχρό τρόπο που προσπαθούν να επιβάλουν όσοι δεν έχουν μπει ποτέ σε σχολική τάξη και που δεν οσμίστηκαν  ποτέ τις ανάγκες και τη λειτουργία της!

Το μάθημα μας δε θα γίνει reality και οι μαθητές μας δε θα γίνουν μέρη ενός Big Brother.

Οι μαθητές και οι γονείς έχουν τα όπλα και οι εκπαιδευτικοί τα δικά τους!

Υπήρξαν κι άλλοι υπουργοί που έμειναν γνωστοί για τις μεγάλες απεργίες και κινητοποιήσεις που έφεραν οι αποφάσεις τους!

Ένα νομοσχέδιο που προσπαθεί να αντικαταστήσει τη δια ζώσης διδασκαλία με ζωντανή αναμετάδοση και δεν πατάει σε καμιά παιδαγωγική βάση, δεν είναι μόνο απαράδεκτο αλλά και  εξαιρετικά επικίνδυνο!

ΔΕΝ ΘΑ ΠΕΡΑΣΕΙ!

(Πηγή: alt.gr)

Share
Κατηγορίες: ΕΙΔΗΣΟΥΛΕΣ | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Δεν φυσάει αέρας αδιαφορίας στην παιδεία, διαπράττεται έγκλημα!

Γιατί ρε δε θέλετε κάμερες μέσα στην τάξη σας;

Γράφει ο Αθανάσιος Κονταξής, Σχολικός Σύμβουλος ΠΕ12, Μηχανολόγος Μηχανικός

kamerew_sta_sholeiaΑντί να βάλουμε κάμερες στις τάξεις θα μπορούσαμε να δώσουμε μεγαλύτερη εμπιστοσύνη στους εκπαιδευτικούς

Οι εκπαιδευτικοί ανταποκρίθηκαν και πάλι στις ανάγκες των μαθητών τους κατά τη διάρκεια του εγκλεισμού λόγω του κορονοϊού  και συμμετείχαν μαζικά στις τηλεσυναντήσεις των τάξεων ή τις άλλες μορφές τηλεκπαίδευσης, επικεντρώνοντας σ τον κοινωνικοποιητικό ρόλο του σχολείου. Άλλο όμως αυτό και άλλο κάμερες στο κανονικό μάθημα.

Όταν ο εμπειρισμός και ο ετσιθελισμός επιτίθενται στην πραγματικότητα και σε κάθε παιδαγωγική ή άλλη επιστημονική προσέγγιση, τότε το ερώτημα είναι απλό: “Γιατί ρε δεν θέλετε κάμερες μέσα στην τάξη σας;” . Οι καλοπληρωμένοι διαμορφωτές κοινής γνώμης συμβουλεύουν βεβαίως ότι μια έκτακτη κρίση που δημιουργεί μεγάλες ανάγκες μπορεί να σε διευκολύνει να ανατρέψεις τα πάντα. Το γνωστό δόγμα του σοκ (1). Βασική ανάγκη είναι αυτή των μαθητών που έχουν αποξενωθεί από το αναζωογονητικό κοινωνικό περιβάλλον του σχολείου και των γονέων που αντιλαμβάνονται αυτήν την ανάγκη των παιδιών τους και όχι βεβαίως η κάλυψη της ύλης. Οι εκπαιδευτικοί αντιλήφθηκαν έγκαιρα την ανάγκη και για αυτό ανταποκρίθηκαν μαζικά στην εξ αποστάσεως διδασκαλία, παρότι απροετοίμαστοι από την Πολιτεία, δείχνοντας το ενδιαφέρον τους για τους μαθητές.. Δημιούργησαν κοινότητες αλληλοϋποστήριξης, πήραν πρωτοβουλίες «από τα κάτω» (2) και εισέπραξαν εύγε και αγάπη από τους μαθητές τους και τους γονείς, ιδιαιτέρως όταν κατάφεραν να λειτουργήσουν τη σύγχρονη διδασκαλία και να “τηλεσυναντηθεί” η τάξη. Ναι δεν ήταν όπως στην πραγματική τάξη, αλλά βοήθησε αποτελεσματικά στις κρίσιμες συνθήκες. Όχι για να προχωρήσουν τα μαθήματα, αλλά για να ανοίξει “το παράθυρο της κοινωνικοποίησης ” απέναντι στην απομόνωση του κορονοϊού, η οποία βιώνεται πολύ πιο έντονα από τα παιδιά και τους εφήβους. Και βεβαίως αυτή η ανάγκη, όπως πάντα, ήταν μεγαλύτερη για τους μαθητές που δεν ζουν σε σαλόνια με θέα, ούτε διαθέτουν μεγάλες ειδυλλιακές αυλές για να “απολαύσουν” την απομόνωση. Για τους μαθητές που είναι στρυμωγμένοι σε ένα μικρό διαμέρισμα με θέα το απέναντι μπαλκόνι, αυτούς που οι γονείς τους έχασαν τη δουλειά τους, αυτούς που έχουν περισσότερο την ανάγκη του σχολείου, έστω και αν δεν μπορούν πάντα να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις του… Γιατί, όπως λέει και ο O Neil “η μελέτη των παιδιών που χουν μεγαλσει κτω απ τις χειρτερες συνθκες φανερνει τι αυτ που στην πραγματικτητα κνει τη διαφορ στη ζω τους δεν εναι οι φρικτς συνθκες στο σπτι τους, αλλ το γεγονς τι βοηθθηκαν απ ναν ενλικα που μπκε στη ζω τους, κι αυτς δεν εναι λλος απ το δσκαλo” (3) . Για αυτό, οι εκπαιδευτικοί θα βρουν τρόπους να ανταποκριθούν σε αυτήν την ανάγκη όλων των μαθητών τους. Όχι όμως με κάμερες μέσα στο μάθημα. Και αυτό όχι μόνο για λόγους ατομικών δικαιωμάτων. Ούτε μόνο για λόγους υποδομών που, όπως γνωρίζουν όσοι έχουν μια στοιχειώδη γνώση στο θέμα, ούτε κατά διάνοια υπάρχουν στα σχολεία.

Όσοι δεν έχουν βιώσει την μοναδική σχέση που οικοδομείται βήμα -βήμα (4) μεταξύ δασκάλου και μαθητή, μεταξύ μαθητών μιας τάξης και εν τέλει μεταξύ δασκάλου και τάξης, μπορούν ίσως εύκολα να θέσουν το παραπάνω ερώτημα “γιατί ρε δεν θέλετε κάμερες μέσα στις τάξεις σας” . Όσοι δεν αντιλαμβάνονται ότι η διαχείριση ενός μαθήματος είναι κάτι περισσότερο από κανόνες, στόχους, διδακτέα ύλη και βαθμούς στα διαγωνίσματα. Είναι η ίδια η ζωή του μαθητή και του δασκάλου, είναι συναίσθημα και λογική, είναι παιχνίδι και όρια, είναι μοναδική εμπειρία και έχει τη δυνατότητα να αλλάξει την πορεία ζωής του παιδιού ή ακόμη και του εφήβου.

Αξίζει εδώ να υπενθυμίσουμε ένα απόσπασμα από τον Ε. Παπανούτσο (5) “ Κάποιος πρέπει να σταθεί (με γνώση καλή και προαίρεση καλή) κοντά μας και να μας οδηγήσει στην εκλογή που θα κάνουμε και τη χρήση αυτών που θα πάρουμε. Και αυτός δεν μπορεί να είναι άλλος από εκείνον που έχει αγωνιστεί και πονέσει να ωριμάσει ο ίδιος και να γίνει άξιος να δείξει στους άλλους πως θα ωριμάσουν. Δηλαδή από το Δάσκαλο. Όχι το δάσκαλο – μηχανή, αλλά το δάσκαλο – άνθρωπο (με την πλήρη έννοια του όρου). Γιατί τον άνθρωπο μπορεί να τον πλάσει πάλι ένας άνθρωπος. Όπως τον ελεύθερο άνθρωπο μπορεί να τον πλάσει ένας ελεύθερος άνθρωπος. Όχι δούλος.

Είναι ασφαλώς γνωστό το αρχαίο ανέκδοτο. Όταν κάποτε ένας ξακουστός δάσκαλος ζήτησε μεγάλη αμοιβή από τον πατέρα ενός νέου που τον παρακάλεσε να εκπαιδεύσει το γιό του κι’ αυτός διαμαρτυρήθηκε ότι με τόσα χρήματα θα μπορούσε όχι να μισθώσει αλλά να αγοράσει ένα δούλο για αυτό το έργο (δούλοι ήσαν συνήθως οι γραμματοδιδάσκαλοι στους αρχαίους χρόνους), εκείνος αποκρίθηκε: Πάρ’ τον. Και τότε θα έχεις δύο δούλους στο σπίτι σου…».

Όλοι μας θυμόμαστε κάποιον δάσκαλο ή καθηγητή που μας έδωσε κουράγιο, μας άλλαξε την αντίληψη για ένα μάθημα, μας έπεισε ότι μπορούμε για το καλύτερο. Άναψε τη σπίθα της γνώσης και της αναζήτησης. Για να γίνουν όμως τα παραπάνω ο εκπαιδευτικός πρέπει να είναι (και να αισθάνεται) ελεύθερος να χρησιμοποιήσει όλα τα όπλα που έχει στην φαρέτρα του, ως δάσκαλος, ως επιστήμονας, ως κοινωνικό όν. Και αυτά πρέπει να ταιριάζουν στη συγκεκριμένη τάξη, που αποτελείται από τους συγκεκριμένους μαθητές αλλά και στη συγκεκριμένη χρονική στιγμή. Δεν είναι μια θεατρική παράσταση για ευρύ κοινό, ούτε ένα τηλεοπτικό σόου. Και όλα αυτά απαιτούν εγρήγορση του δασκάλου, με όλες τις αισθήσεις σε επιφυλακή και κυρίως την οπτική αίσθηση των ματιών των μαθητών, για την ανάγνωση συναισθημάτων και την ανάπτυξη ενσυναίσθησης. Είναι εύλογο λοιπόν ότι άλλες οι διαδικασίες μιας ζωντανής τάξης, άλλες οι διαδικασίες μιας εξ αποστάσεως διδασκαλίας. Ακόμη και αν το ζητούμενο είναι απλώς το μάθημα, ή ακόμη πιο απλά, το μήνυμα, θα έπρεπε να γνωρίζει η Πολιτεία ότι “Κάθε φορά το “περιεχόμενό” μας προσαρμόζεται στο λογισμικό, στη σημειοδοτική οικονομία και στο υλικό του μέσου που χρησιμοποιούμε…. Δεν μας ενδιαφέρει γενικώς να στέλνουμε μηνύματα: μας ενδιαφέρει να επικοινωνούμε, να υπάρχουν δέκτες, να ληφθεί, να γίνει κατανοητό το περιεχόμενο – και αποδεκτό….Αυτό που ξεχωρίζει τους μείζονες από τους ελάσσονες δημιουργούς δεν είναι κατά κανόνα τα “ μηνύματα” – είναι ο τρόπος που αξιοποιούν τις εκφραστικές δυνατότητες του μέσου που χρησιμοποιούν, δηλαδή το υλικό και το λογισμικό του”.(6)

Βεβαίως, όσοι από εμάς βρίσκονταν στα θρανία κατά την περίοδο της δικτατορίας θα θυμούνται έντονα και τους “άλλους” δασκάλους. Αυτούς που εφάρμοζαν με περισσή φροντίδα τους κανόνες, το νόμο και την τάξη, “έκοβαν τα φτερά” των μαθητών και εμπόδισαν αρκετούς να προχωρήσουν. Πάντα υπάρχουν και τέτοιοι δάσκαλοι, αλλά εκείνη την εποχή ήταν απελευθερωμένοι για να αναπτύσσουν τα προσόντα τους. Ελπίζουμε ότι στη νέα εποχή που έρχεται θα κερδίσει η παιδαγωγική και η αγάπη και όχι ο νόμος και η τάξη.

Όπως επίσης ελπίζουμε να μην γίνονται ασκήσεις εφαρμογής των κατευθύνσεων του ΟΟΣΑ και του ΣΕΒ για μετατροπή των δασκάλων από επιστήμονες – ερευνητές σε εφαρμοστές ειδικής διδακτικής και στη συνέχεια σε υποκατάστασή τους από έμπειρα συστήματα (7).

Το παρόν άρθρο αισθάνθηκα την ανάγκη ότι όφειλα να το γράψω, ώστε να είμαι συμβατός με τη θητεία μου επί 14 χρόνια ως Σχολικός Σύμβουλος και με όσα υποστήριζα (8). Και επιτρέψτε μου να διατυπώσω μια πρόταση.

Αντί να βάλουμε κάμερες στις τάξεις για τις ελάχιστες ημέρες που θα λειτουργήσουν φέτος τα σχολεία, “ανοίγοντας τους ασκούς του Aιόλου”, θα μπορούσαμε να δώσουμε μεγαλύτερη εμπιστοσύνη στους εκπαιδευτικούς και στους συλλόγους διδασκόντων για να αποφασίσουν. Πόσο μάλλον που έχουν αποδείξει ότι κινούνται με αρκετή ευαισθησία και υπευθυνότητα απέναντι στους μαθητές τους. Μια πρόσθετη απόδειξη για αυτό είναι η τελευταία διαθέσιμη έρευνα για την αίσθηση ευτυχίας των μαθητών (9). Μια έρευνα που αναδεικνύει ότι, σε περιόδους κρίσης, η παιδαγωγική υποστήριξη των μαθητών είναι πολύ πιο σπουδαία από οποιαδήποτε κάλυψη ύλης και για αυτό κυρίως πρέπει να μιλάμε. Και σε αυτήν φαίνεται ότι οι Έλληνες εκπαιδευτικοί ανταποκρίθηκαν. Και η «αίσθηση ευτυχίας» των μαθητών την περίοδο της κρίσης ήταν σαφώς θετικότερη αυτής του συνολικού πληθυσμού, κάτι που δεν ίσχυε για την πλειοψηφία των χωρών. Θα μπορούσαν να εξεταστούν διάφορες λύσεις. Ενδεικτικά, όποιοι εκπαιδευτικοί έχουν στις τάξεις τους μαθητές που απουσιάζουν λόγω κορονοϊού , θα διδάσκουν μέρος του ωραρίου τους στην τάξη και το υπόλοιπο σε τηλεδιάσκεψη, για τους δικαιολογημένα απόντες.. Προφανώς, στην περίπτωση που χρειαστούν ανάλογες πρακτικές για το επόμενο σχολικό έτος, θα πρέπει να συζητηθούν και άλλες λύσεις. Όπως η πρόσληψη περισσότερων αναπληρωτών για την κάλυψη της κατ΄οίκον διδασκαλίας με τηλεκπαίδευση ή/και με κατ’ οίκον επισκέψεις, εφόσον το επιτρέπουν οι περιστάσεις. Αν μιλάμε για το καλό των μαθητών … Γιατί, αν δεν είναι αυτό το θέμα μας, τότε μακάρι όλα αυτά να γίνονται για λόγους επικοινωνιακής προβολής της επιστροφής στην κανονικότητα…

Αναφορές και Επισημάνσεις

Klein N. (2010), Το δόγμα του σοκ, Αθήνα, Εκδ. Οίκος Λιβάνη

2 Είναι ενδεικτικές για την “από τα κάτω» ενεργό συμμετοχή των εκπαιδευτικών στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση οι εξής πρωτοβουλίες. α. Η ομάδα αλληλοϋποστήριξης “Εξ Αποστάσεως εκπαίδευση” στο facebook που μέσα σε μια εβδομάδα συγκέντρωσε 14.000 μέλη και σήμερα έχει 25.000 εγγεγραμμένους. https://www.facebook.com/groups/837504746729916 . Αποτύπωσε στην πράξη τις αγωνίες, την προσπάθεια, τα προβλήματα αλλά και τα αποτελέσματα της συμμετοχής των εκπαιδευτικών. β. Το τηλε-συνέδριο για την εξ αποστάσεως εκπαίδευση που διοργανώθηκε με πρωτοβουλία 18 ΠΕΚΕΣ, το παρακολούθησαν μόνο στου you tube περί τους 30.000 εκπαιδευτικοί ενώ το κύριο μέρος του της πρώτης ημέρας το έχουν δει πάνω από 116.000 εκπαιδευτικοί. https://www.youtube.com/watch?v=QwmdxEuLrIs&t=1268s

3 O’Neil J (1996), On Emotional Intelligence: A conversation with Daniel Goleman, Educational Leadership p. 10

4 Για να είναι αποτελεσματική μια διδασκαλία θα πρέπει ο εκπαιδευτικός να γνωρίζει τους μαθητές και οι μαθητές να γνωρίζουν τον εκπαιδευτικό. . Επιπλέον, είναι απαραίτητο ο εκπαιδευτικός να προσαρμόζει το μάθημά του στο συγκεκριμένο κοινωνικό πλαίσιο (άτομα, χώρος, χρόνος). Για αυτόν το λόγο άλλωστε από παιδαγωγική άποψη έχουν μικρή σημασία οι δειγματικές διδασκαλίες στελεχών σε μια άγνωστη τάξη ή τα μαγνητοσκοπημένα μαθήματα.

5 Παπανούτσος, Ε. (1976). Η παιδεία το μεγάλο μας πρόβλημα. Αθήνα: Δωδώνη.

6 Εισαγωγή στα Μέσα Ι. Δ. Ψυχογιός . Σημειώσεις Παντείου

7 Δείτε στο παράρτημα άρθρου για το πρόγραμμα « Μια Νέα Αρχή στα ΕΠΑΛ» – Ενδεικτικές Δημοσιεύσεις για το Επάγγελμα του εκπαιδευτικού https://www.alfavita.gr/ekpaideysi/270283_epal-i-mnae-apotelei-proklisi-gia-oli-tin-ekpaideysi-alla-syn-athina-kai-heira#_Toc526979692

8 Οι παιδαγωγικές απόψεις και οι οδηγίες, οι οποίες προέρχονται κυρίως από την εμπειρία και τις καλές πρακτικές σχολείων και εκπαιδευτικών, έχουν αποτυπωθεί στην ιστοσελίδα μου http://users.sch.gr/kontaxis και ιδιαιτέρως στην περιοχή “Παιδαγωγικά”

9 Κονταξής Α. (2017) Πόσο ευτυχισμένοι είναι οι μαθητές μας και τι μπορούμε να κάνουμε; http://users.sch.gr/kontaxis/LINKS/17PISAWellBeinglight.pdf

(Πηγή: alfavita.gr)

Share
Κατηγορίες: ΕΙΔΗΣΟΥΛΕΣ | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Γιατί ρε δε θέλετε κάμερες μέσα στην τάξη σας;