Ο καθηγητής Χρήστος Ζερεφός μιλά για τον πλανήτη μας σήμερα και μετά 20 χρόνια

Απλά πράγματα χρειάζεται να μαθαίνει από το σχολείο σήμερα ο μαθητής ώστε να αποκτήσει περιβαλλοντική συνείδηση. Αυτή είναι η γνώμη ενός ειδικού, του ακαδημαϊκού και προέδρου του Εθνικού Αστεροσκοπείου Χρήστου Ζερεφού, ο οποίος στη συνέντευξη που παραχώρησε στο Παιδεύω τονίζει ότι πρέπει να χαίρονται τα παιδιά μας που ζουν σε ένα περιβάλλον όπως αυτό της Ελλάδας.

Παιδεύω: Με όσο γίνεται πιο απλά λόγια θα μπορούσατε να μας περιγράψετε τις συνέπειες του «φαινομένου του θερμοκηπίου» που εδώ και μερικά χρόνια απειλεί με αναστάτωση τον πλανήτη μας;

Χρήστος Ζερεφός: Το φαινόμενο του θερμοκηπίου λειτουργεί όπως ο θερμοστάτης που ρυθμίζει τη θερμοκρασία στο σπίτι μας. Δηλαδή, όπως όταν βάζουμε το θερμοστάτη σε μεγαλύτερη θερμοκρασία ζεσταίνεται περισσότερο το σπίτι μας, έτσι και όταν αυξάνουμε τα αέρια του θερμοκηπίου ζεσταίνεται ο πλανήτης. Ο άνθρωπος, αυξάνοντας τα αέρια του θερμοκηπίου όχι μόνο ζεσταίνει τον πλανήτη αλλά του αλλάζει και το κλίμα. Αυτή η παρέμβαση του ανθρώπου έχει σαν αποτέλεσμα, όπως λέμε, την αποσταθεροποίηση του κλίματος, η οποία έχει σοβαρές συνέπειες, η κυριότερη από τις οποίες είναι η διαταραχή στις ποσότητες του πόσιμου νερού με επιπτώσεις στον άνθρωπο και σε όλα τα ζωντανά πλάσματα του πλανήτη.

Παιδεύω: Πώς θα περιγράφατε με τα σημερινά δεδομένα την κατάσταση στο πλανήτη είκοσι χρόνια μετά, όταν οι σημερινοί μαθητές του Δημοτικού Σχολείου, θα παλεύουν για να στήσουν αυτόνομα τη ζωή τους, να δουλέψουν, να δημιουργήσουν τις δικές τους οικογένειες;

Χρήστος Ζερεφός: Μετά από είκοσι χρόνια οι μικροί μας μαθητές θα μάθουν να ζουν σε ένα περιβάλλον πιο ζεστό και πιο ευμετάβλητο απ’ ό,τι είναι τώρα.

Παιδεύω: Είναι πλέον αδιόρθωτη η πορεία που διανύει η ζωή μας από το κακό στο χειρότερο; Υπάρχει ελπίδα να αναστραφούν τα πράγματα και να ξαναγίνει το περιβάλλον φιλικό προς τον άνθρωπο όπως ήταν πριν;

Χρήστος Ζερεφός: Όχι, η πορεία που διανύει η ζωή μας δεν είναι αδιόρθωτη. Βεβαίως είναι δύσκολο να ξαναγίνει το περιβάλλον όπως ήταν παλιά, αλλά εάν εργαστούμε όλοι υπέρ του, δεν θα ζήσουμε τα χειρότερα.

Παιδεύω: Μπορεί το σχολείο και ο κάθε εκπαιδευτικός να κάνει κάτι για τη διαμόρφωση περιβαλλοντικής συνείδησης στα παιδιά, τους αυριανούς πολίτες και αν μπορεί τι πρέπει να κάνει;

Χρήστος Ζερεφός: Ναι, το σχολείο και ο κάθε εκπαιδευτικός μπορούν και οφείλουν να διαμορφώσουν την περιβαλλοντική συνείδηση στα παιδιά. Χρειάζονται απλά πράγματα όπως: να τους μαθαίνουν και να τους υπενθυμίζουν ότι πρέπει να πετάνε τα πράγματά τους στα καλαθάκια και όχι κάτω. Ότι πρέπει να κλείνουν τα φώτα όταν δεν τα χρειάζονται. Να τους μιλήσουν για την ανακύκλωση. Να τους υπενθυμίζουν ότι το περιβάλλον τους αγαπάει και ότι πρέπει να το αγαπάνε και αυτοί.

Παιδεύω: Περιγράψτε μας σε δυο γραμμές το ταξίδι ενός παιδιού, του Χρήστου Ζερεφού, από την απλή παιδική παρατήρηση του ουρανού και των αστεριών ως τη ακαδημαϊκή μελέτη της ατμόσφαιρας και την διεύθυνση του Αστεροσκοπείου Αθηνών. Είναι άραγε μια πορεία που μπορούν να  ονειρευτούν αλλά και να την αγγίξουν σημερινοί μαθητές Δημοτικού Σχολείου;

Χρήστος Ζερεφός: Η ύπαρξη φαντασίας που καλλιεργείται από τις ευκαιρίες να εκφράσουν πρωτοβουλία οι μαθητές είναι απαραίτητη προϋπόθεση για οποιαδήποτε ακαδημαϊκή καριέρα. Η καριέρα κατακτάται όταν κανείς αγαπήσει το επάγγελμα που κάνει. Την αγάπη αυτή έχουν χρέος να καλλιεργήσουν οι γονείς και οι καθηγητές της νέας γενιάς.

Παιδεύω: Τι μήνυμα θα θέλατε να στείλετε στους μικρούς μας φίλους και φίλες – αναγνώστες του «Παιδεύω»;

Χρήστος Ζερεφός: Θα ήθελα να πω στους μικρούς μας φίλους και φίλες ότι πρέπει να χαίρονται που ζουν σε ένα περιβάλλον όπως αυτό της Ελλάδας. Το περιβάλλον και το κλίμα μας είναι πολύ καλύτερα από πολλές άλλες χώρες και πρέπει να μάθουμε να τα προσέχουμε όπως μας προσέχουν και αυτά. Εάν τα αγαπήσουμε και τα προσέξουμε, θα μπορούμε και τα επόμενα χρόνια να χαιρόμαστε το χειμώνα και το καλοκαίρι όπως τα χαιρόμαστε σήμερα.

Share
Κατηγορίες: ΚΕΝΤΡΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ. Προσθήκη στους σελιδοδείκτες.