Παιδί: Υπερβολική «ψηφιακή ζωή» = δυσκολία αναγνώρισης συναισθημάτων

Είστε γονιός και ανησυχείτε για άγνωστες συνέπειες που μπορεί να έχει για το παιδί σας η υπερβολική χρήση ηλεκτρονικών συσκευών; Έχετε δίκιο! Τα νεότερα επιστημονικά ευρήματα επιβεβαιώνουν την ανησυχία σας:

Μελέτη επιστημόνων του πανεπιστημίου UCLA έδειξε ότι τα παιδιά που περνούν πολύ χρόνο μπροστά σε οθόνες (τηλεόραση, υπολογιστές, βιντεοπαιχνίδια, κινητά) και αλληλεπιδρούν συνέχεια με εφαρμογές, παραλείποντας τη φυσική αλληλεπίδραση με τους συνανθρώπους τους, μεταξύ άλλων δυσκολεύονται να αναγνωρίσουν τα συναισθήματα. Συνολικά η μελέτη έδειξε, ότι τα παιδιά που δεν αφιερώνουν πολύ χρόνο στις ψηφιακές συσκευές, μπορεί να έχουν καλύτερες κοινωνικές δεξιότητες.

Οι ψυχολόγοι εξέτασαν δύο ομάδες της έκτης δημοτικού από το δημόσιο σχολείο της Νότιας Καλιφόρνια. Η μία ομάδα αποτελείτο από 51 μαθητές, οι οποίοι πέρασαν μαζί πέντε ημέρες στο Pali Institute, μία επιστημονική κατασκήνωση κοντά στο Λος Άντζελες, που δεν επιτρέπει τη χρήση των ηλεκτρονικών συσκευών. Η άλλη ομάδα αποτελείτο από 54 μαθητές από το ίδιο σχολείο, οι οποίοι δεν άλλαξαν τίποτα στις καθημερινές τους συνήθειες όσο αφορά τη χρήση ψηφιακών συσκευών.

Στην αρχή και στο τέλος της μελέτης οι ερευνητές αξιολόγησαν την ικανότητα και των δύο ομάδων να αναγνωρίζουν τα συναισθήματα άλλων ανθρώπων, που εμφανίζονταν σε φωτογραφίες και βίντεο. Για τη μέτρηση αυτή, έδειξαν 48 φωτογραφίες από πρόσωπα χαρούμενα, λυπημένα, θυμωμένα ή φοβισμένα και ζήτησαν από το κάθε παιδί να προσδιορίσει τα συναισθήματα των προσώπων στις φωτογραφίες. Επίσης, τα παιδιά παρακολούθησαν βίντεο ηθοποιών και τους ζητήθηκε να περιγράψουν τα συναισθήματα των χαρακτήρων.

Όπως διαπιστώθηκε, οι μαθητές που πήγαν στην κατασκήνωση όπου δεν επιτρεπόταν η χρήση ηλεκτρονικών συσκευών, παρουσίασαν καλύτερα αποτελέσματα στην αναγνώριση των ανθρώπινων συναισθημάτων, από τους συμμαθητές τους που κατά μέσο όρο περνούσαν 4,5 ώρες την ημέρα στέλνοντας  γραπτά μηνύματα, βλέποντας τηλεόραση και παίζοντας βιντεοπαιχνίδια.

Η μεγαλύτερη διαφορά ανάμεσα στις δύο ομάδες παρατηρήθηκε στην ερμηνεία των συναισθημάτων των φωτογραφιών. Οι μαθητές χωρίς ψηφιακά μέσα έκαναν κατά μέσο όρο 9,41 λάθη στο τέλος της μελέτης, ενώ στην αρχή είχαν κάνει 14,2. Αυτοί που παρέμειναν στον «ψηφιακό κόσμο» κατέγραψαν πολύ μικρότερη αλλαγή.

Τα αποτελέσματα της έρευνας διαψεύδουν την αντίληψη μιας μερίδας ανθρώπων, ότι η αυξημένη επαφή των παιδιών με τις ψηφιακές συσκευές επιδρά θετικά στη μάθησή τους.

«Πολλοί άνθρωποι αναζητούν τα οφέλη των ψηφιακών μέσων στην εκπαίδευση, λίγοι όμως αναζητούν ή γνωρίζουν τις συνέπειες» δήλωσε η Πατρίσια Γκρίνφιλντ, καθηγήτρια ψυχολογίας στο UCLA. «Η μειωμένη ευαισθησία των παιδιών στις συναισθηματικές νύξεις -η απώλεια της ικανότητας να κατανοούν τα συναισθήματα των άλλων ανθρώπων- είναι μία από τις συνέπειες. Η μετατόπιση από τη διαπροσωπική κοινωνική αλληλεπίδραση στην αλληλεπίδραση με την οθόνη φαίνεται να μειώνει τις κοινωνικές δεξιότητες» επεσήμανε η ίδια.

Η έρευνα δημοσιεύτηκε τον Οκτώβριο στο περιοδικό Computers in Human Behavior.

(πηγή: sofokleousin.gr)

Share
Κατηγορίες: ΕΙΔΗΣΟΥΛΕΣ. Προσθήκη στους σελιδοδείκτες.