Παιδιά με κακή διατροφή και έλλειψη άσκησης

Η κακή διατροφή και η έλλειψη άσκησης έχουν ως επακόλουθο την αύξηση της παχυσαρκίας, αλλά και των λιπιδίων και της γλυκόζης στο αίμα των μαθητών, που τελικά με τη σειρά τους οδηγούν σε χρόνια νοσήματα, όπως είναι η αθηροσκλήρωση, ο καρκίνος και ο σακχαρώδης διαβήτης.

«Το παιδί μου είναι μόλις έντεκα ετών, αλλά ζυγίζει 86 κιλά και πλησιάζει το 1.70μ. στο ύψος. Έχει την τάση να πεινάει διαρκώς κατά τη διάρκεια της ημέρας και να ζητάει λιχουδιές. Παίζει συνεχώς βιντεοπαιχνίδια και παρακολουθεί τηλεόραση όταν βρίσκεται σπίτι. Άραγε, θα μπορούσε περισσότερη άσκηση να βοηθήσει ώστε το παιδί να χάσει κιλά;» ρωτάει η αναγνώστρια της «Εspresso της Κυριακής» Μπέσυ Γεωργάρα.

Πρόσφατη επιδημιολογική έρευνα του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου σε συνεργασία με τη Διεύθυνση Δημοτικής και Μέσης Εκπαίδευσης και το Ερευνητικό και Εκπαιδευτικό Ινστιτούτο Υγείας του Παιδιού αναφέρει ότι η κακή διατροφή και η έλλειψη άσκησης έχουν ως επακόλουθο την αύξηση της παχυσαρκίας, αλλά και των λιπιδίων και της γλυκόζης στο αίμα των μαθητών, που τελικά με τη σειρά τους οδηγούν σε χρόνια νοσήματα, όπως είναι η αθηροσκλήρωση, ο καρκίνος και ο σακχαρώδης διαβήτης.

Γενικώς, οι παράγοντες που οδηγούν στην παχυσαρκία είναι η γενετική και το περιβάλλον. Το περιβάλλον είναι ένας πολυσύνθετος παράγοντας και αποτελείται από την οικογένεια, το σχολείο, άλλες δραστηριότητες γυμναστικής και κίνησης, και τη γενική ψυχολογία (γαλήνη στο σπίτι, οικογενειακά προβλήματα κ.ά.).

«Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι η παχυσαρκία και η έλλειψη σωματικής άσκησης συνδέονται. Όμως ποιο έρχεται πρώτο; Η απάντηση φαίνεται να είναι η παχυσαρκία» εξηγεί ο κ. Παναγιώτης Δρακόπουλος, ειδικός εφαρμογών Διαιτητικής, πρόεδρος και σύμβουλος της Διατροφικής Ζώνης, και συνεχίζει:

«Μια σχετική μελέτη που δημοσιεύτηκε στο επιστημονικό έντυπο “Αρχεία της Ασθένειας” (“Archives of Disease”) παρακολούθησε προσεκτικά μικρά παιδιά για μια περίοδο τεσσάρων ετών μετρώντας τη φυσική δραστηριότητά τους με επιταχυνσιόμετρα καθώς και το ποσοστό λίπους του σώματος χρησιμοποιώντας σαρώσεις DEXA (Dual Energy X-ray Absorptiometry, απορροφησιομετρία διπλοενεργειακών φωτονίων, πυκνολιπομετρία). Αυτό που διαπιστώθηκε ήταν ότι η έλλειψη σωματικής δραστηριότητας δεν ήταν συνδεδεμένη με την αυξημένη συσσώρευση σωματικού λίπους, μάλλον βρήκαν ότι η αύξηση του σωματικού λίπους ήταν η αιτία της μείωσης της σωματικής άσκησης. Η ίδια κατάσταση αφορά και τους ενήλικες».

Σύμφωνα με την παραπάνω μελέτη: «Η εικόνα του “παιδιού του καναπέ” που είναι παχύσαρκο επειδή κάνει καθιστική ζωή, έχει βαθιές ρίζες στη δυτική συνείδηση. Αλλά το αντίστροφο, δηλαδή ότι το πάχος είναι η αιτία και όχι το αποτέλεσμα της αδράνειας του, φαίνεται ότι τελικά είναι πολύ σημαντική διαπίστωση. Πρέπει να εστιάσουμε μάλλον στη μείωση πρόσληψης ενέργειας με την τροφή παρά στην αύξηση δαπανών ενέργειας με την άσκηση».

Άλλες μελέτες έχουν δείξει ότι η αύξηση της σωματικής δραστηριότητας των παιδιών για τη μείωση της παχυσαρκίας οδήγησε σε απώλεια βάρους κατά μέσο όρο 90 γραμμάρια σε διάστημα τριών ετών.

Οι συντάκτες της μελέτης υπέδειξαν ότι τα υπέρβαρα παιδιά αποφεύγουν τα αθλήματα επειδή τα εμποδίζει το βάρος τους. Τα υπέρβαρα παιδιά λαχανιάζουν εύκολα, κουράζονται εύκολα, έχουν μυϊκούς πόνους και πόνους στις αρθρώσεις πολύ περισσότερο από τα παιδιά φυσιολογικού βάρους.

«Δεν νομίζω ότι τα ευρήματα προτείνουν ότι η άσκηση είναι χάσιμο χρόνου ή ότι τα χρήματα που δαπανούμε για τον αθλητισμό δεν έχουν το αποτέλεσμα που θα έπρεπε. Τα ευρήματα της έρευνας έδειξαν ότι θα πρέπει να δαπανούμε και χρήματα για την υγιεινή διατροφή από την παιδική ηλικία» δηλώνει ο Tam Fry, μέλος του Ιδρύματος Ανάπτυξης του Παιδιού της Βρετανίας.

Ωφέλιμη η ήπια άσκηση

«Το παιδί αρέσκεται στις γρήγορες και εκρηκτικές κινήσεις, αλλά δεν του αρέσει η προπόνηση αντοχής και το συνεχές τρέξιμο. Όμως χρειάζεται αυτό το είδος της άσκησης που δεν του αρέσει, διότι με την προπόνηση αντοχής και το τρέξιμο ενισχύεται το καρδιοαναπνευστικό σύστημα και το παιδί αδυνατίζει. Και αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό σήμερα, που τα ποσοστά της παιδικής παχυσαρκίας είναι πολύ αυξημένα στη χώρα μας.

Όμως το αδυνάτισμα δεν επιτυγχάνεται με κάθε είδους άσκηση. Η προπόνηση που βοηθά στην καταπολέμηση του πάχους είναι η κολύμβηση, το τρέξιμο με χαμηλή ταχύτητα, το γρήγορο περπάτημα και το ποδήλατο πάνω από 30 λεπτά ημερησίως. Επομένως, η χαμηλής έντασης και μεγάλης διάρκειας καθημερινή άσκηση λειτουργεί ωφέλιμα στο παιδί και στον ενήλικα» αναφέρει ο κ. Χρήστος Κοτζαμανίδης, καθηγητής Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού στο ΤΕΦΑΑ του ΑΠΘ.

(πηγή: Espressonews.gr)

Share
Κατηγορίες: ΥΓΙΕΙΝΗ ΔΙΑΤΡΟΦΗ. Προσθήκη στους σελιδοδείκτες.