Στο “κόκκινο” τα δυστυχήματα με θύματα παιδιά

Εξαιρετικά ανησυχητικά είναι τα στοιχεία του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας σχετικά με τα δυστυχήματα που σημειώνονται στην Ελλάδα με θύματα ανήλικα παιδιά.

Την τρίτη υψηλότερη θέση στην Ευρωπαϊκή Ένωση, όσον αφορά στους δείκτες θνησιμότητας από τροχαία ατυχήματα μεταξύ παιδιών, εφήβων και νέων έως 25 ετών, κατέχει η Ελλάδα, σύμφωνα με τα στοιχεία αυτά.

Στη «μάχη» για τον περιορισμό των ατυχημάτων των παιδιών στο δρόμο και στο σχολείο, η ΕΛΠΑ απευθύνει σε γονείς και εκπαιδευτικούς πρακτικές συμβουλές, προκειμένου να μυήσουν τα παιδιά στην οδική ασφάλεια και στην ασφαλή κυκλοφορία.

Σύμφωνα με στοιχεία του Εργαστηρίου Υγιεινής και Επιδημιολογίας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών, την περίοδο 1996- 2003, αναφέρθηκαν στο Σύστημα Καταγραφής Ατυχημάτων, στα εξωτερικά ιατρεία όλης της Ελλάδας, 237.577 ατυχήματα σε άτομα έως 25 ετών, εκ των οποίων τα 22.037 (ποσοστό 9%) ήταν τροχαία. Το 50% των παιδιών έως 14 ετών που έπεσαν θύματα τροχαίου ατυχήματος, τραυματίστηκαν ως πεζοί. Το 20% των παθόντων παιδιών προσχολικής ηλικίας κάθονταν στο μπροστινό κάθισμα και το 70% δεν έκανε χρήση παιδικού καθίσματος.

Το 10% των παθόντων παιδιών ηλικίας 5 έως 14 ετών ήταν ποδηλάτες, ενώ σχεδόν κανένα δεν φορούσε κράνος. Τέλος, επτά στους δέκα παθόντες εφήβους και νέους ηλικίας 15 έως 24 ετών τραυματίστηκαν ως χρήστες μηχανοκίνητων δικύκλων.

Σημειώνεται ότι το Σύστημα Καταγραφής Ατυχημάτων συνέλεγε στοιχεία μέχρι το 2004, οπότε και διακόπηκε η λειτουργία του.

Εξάλλου, όπως αναφέρει σε δελτίο Τύπου η ΕΛΠΑ, κάθε χρόνο, σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία των Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας και Εurostat, στην Ελλάδα, σημειώνονται περισσότερα από 1.800 ατυχήματα μέσα και έξω από τα σχολεία, με θύματα μικρούς μαθητές, ενώ περισσότερα από 75 παιδιά, ηλικίας έως 14 ετών, αφήνουν κάθε χρόνο τη ζωή τους στους δρόμους της χώρας. Εξάλλου, στο διάστημα 1992-2004 καταγράφηκαν στην Ελλάδα 1.593 θάνατοι παιδιών, ηλικίας έως 14 ετών, εκ των οποίων στα 874 (δηλαδή, 75 το χρόνο) η αιτία ήταν τροχαίο δυστύχημα.

Επίσης, σημειώθηκαν 600 απώλειες νέων έως 25 ετών.

Όπως τονίζει η ΕΛΠΑ, με την ευαισθητοποίηση των γονέων και των εκπαιδευτικών για την πρόληψη των τροχαίων, τα ατυχήματα μπορούν να μειωθούν στο ελάχιστο.

Για το λόγο αυτό, καλεί τους γονείς, τους εκπαιδευτικούς και τους οδηγούς να αναλάβουν και να υιοθετήσουν όλες εκείνες τις επιμέρους πρωτοβουλίες και τα μέτρα, που στοχεύουν στον περιορισμό των κάθε είδους ατυχημάτων.

Μεταξύ άλλων συμβουλεύει:
– Τους γονείς, να περπατήσουν μαζί με τους μικρούς μαθητές στις διαδρομές και διαβάσεις προς και από το σχολείο, από τις οποίες η μετάβαση και η αποχώρησή τους γίνονται με ασφάλεια, χωρίς να διατρέξουν κίνδυνο. Επίσης, να ενεργοποιήσουν και να ενισχύσουν- και μέσω των τοπικών τους συλλόγων- το θεσμό του «Σχολικού Τροχονόμου». Ακόμη, στις περιπτώσεις όπου η μετακίνηση των μαθητών γίνεται με σχολικά λεωφορεία, οι γονείς θα πρέπει να λάβουν τη διαβεβαίωση ότι αυτά είναι απολύτως κατάλληλα (πρόσφατα ελεγμένα, διαθέτουν ζώνες ασφαλείας, πυροσβεστικά μέσα, συνοδό κ.ά.), προκειμένου να εξασφαλίζονται οι ασφαλείς συνθήκες μεταφοράς.

– Τους νηπιαγωγούς, δασκάλους και καθηγητές, να μυήσουν τους μαθητές στους απλούς κανόνες της ασφαλούς οδικής συμπεριφοράς, όπως στην αποκλειστική χρήση των διαβάσεων και των σηματοδοτών και στην αποφυγή επικίνδυνων παιχνιδιών μέσα και έξω από το σχολείο και στο δρόμο.

– Τους οδηγούς, όταν διέρχονται έξω από παιδικούς σταθμούς, νηπιαγωγεία, σχολεία και γυμνάσια, παιδικές χαρές και πάρκα όπου κυκλοφορούν, συχνάζουν και παίζουν μαθητές και μικρά παιδιά, να οδηγούν με αυξημένη προσοχή και μικρότερη ταχύτητα, προκειμένου να ελαχιστοποιούνται οι περιπτώσεις ατυχήματος. Επίσης, όταν μεταφέρουν μικρά παιδιά και μαθητές, να χρησιμοποιούν το πίσω κάθισμα και τα ειδικά καθίσματα ή/και τις ζώνες ασφαλείας.

(πηγή: Zougla.gr)

Share
This entry was posted in ΕΙΔΗΣΟΥΛΕΣ. Bookmark the permalink.